Проблемите с недостига на работна ръка се задълбочават, като в селскостопанския сектор на Италия 100 хил. места за сезонни работници остават незаети, съобщи елекронното издание Freshplaza.
„Италия се разпада, бизнесът също. Това е реалността. От една страна има такива, които търсят персонал, за да поддържат действащ своя бизнес, а от друга – онези, които с удоволствие остават вкъщи, тъй като получават социални помощи. Всеки ден съм принуден да решавам от коя партида кайсии да се откажа, защото работниците не стигат за всички предвидени хектари. Нужни са ми най-малко още 30 работници, за да осигуря прибирането на реколтата”, споделя предприемачът Винченци Фавале от община Монталбано-Йонико в провинция Матера, южна Италия, който от 25 години отглежда костилкови овошки – кайсии, праскови и нектарини. Фавале посочи, че плаща чисти 45 евро надница за 6часа и 40 минути работна смяна, но няма желаещи да се захванат и дори агенциите не успяват да му осигурят персонал.
„Работиш цяла година и като дойде време за прибиране на реколтата, не ти достигат хора. Проведох само една кампания за прибиране на реколтата от някои сортове, а останалите зарязах. Надявахме се, че стотици работници след прибирането на ягодите ще дойдат за костилковите плодове, но на тях им е по-изгодно да получават помощи за безработни или да се върнат в страните, където живеят”, негодува предприемачът.
От Синор.Бг можем само да коментираме, че 22 работни дни в месеца по 45 евро са 990 евро, а, както се очертава, с тези пари скоро няма да може да се живее нормално у нас, камо ли в Италия. Дори при 30 работни дни в разгара на сезона сумата не изглежда впечатляващо и е изцяло за сметка на лишаването от почивка. Явно Фавале е прав – при тези надници помощите за безработни са за предпочитане пред брането на реколтата, но със сигурност не са криви работниците, че ядат зелника. А че сметката на предприемача не излиза е част от рисковете на професията. Не бяха далеч времената, когато новините за унищожаване на селскостопански продукти от производителите с цел вдигане на цените се тиражираха в средствата за масова информация. Очевидно кризата с поскъпването на живота покрай високите цени на енергоносителите удря най-напред по производителите на сезонни плодове, от които потребителите смятат, че могат да се лишат най-лесно.
Венцислав Дяков