През последните месеци цените на млечните продукти в Германия показват уверен растеж, като маслото в местните супермаркети през юни струва с 60% повече, отколкото през същия месец на миналата година, поскъпването при изварата и ултрапастьоризираното мляко достигна 26%, а на твърдите сирена – 11%, сочат данни на германското Федерално статистическо бюро, цитирани от „Дойче Веле”. Тенденцията се запазва и през юли, като 2 от лидерите на пазара – веригите супермаркети Aldi Nord и Aldi Sud, по които по традиция се ориентират и останалите търговци на дребно – за трети път през последните 3 месеца промениха ценоразписите за маслото. През май опаковката от 250 грама масло поскъпна с 10 евроцента до 1,29 евро, през юни – с 20 евроцента до 1,49 евро, а през юли – с още 30 евроцента до 1,79 евро.
Никога маслото от този клас не е струвало толкова скъпо в Германия, а основната причина за резкия отскок на цените е значителното повишение на изкупните цени на млякото – лоша новина за потребителите, но добра за фермерите, голяма част от които заради продължителния период на изключително евтино изкупуване на продукцията им с мъка свързваха двата края. Ако преди година преработващите предприятия изкупуваха суровото мляко по 23 евроцента за килограм, сега вече плащат средно по 33 евроцента, а договорите за доставки през следващите 12 месеца се сключват на борсите по средни цени от 37 евроцента за килограм, посочват от Германската асоциация на фермерите.
Експертите на организацията обясняват ръста в търсенето на мляко най-вече с разширяването на производството на масло и различните видове сирена. Според техните наблюдения модата на обезмаслените хранителни продукти е преминала върха си и потребителите както в Германия, така и на външните пазари се връщат към стоки с по-високо съдържание на мазнини. Същевременно с цел повишаване на качеството на продукцията хранително-вкусовият бранш свива използването на палмово масло и активно изкупува животински мазнини.
Като друга причина за поскъпването на млякото е посочено намаляването на производството. През юни компанията Deutsches Milchkontor, която е сред лидерите в млечния бранш, обяви намерението си в началото на 2018 г. да затвори най-малко 2 от своите 23 специализирани завода. По данни на Федералната асоциация на германските млекопроизводители за 12-те месеца между юни 2016 г. и май 2017 г. включително 5 хил. ферми в страната или са прекратили дейността си или са се препрофилирали, изоставяйки отглеждането на едър рогат добитък.
Организацията регистрира мащабна вълна на разоряване или препрофилиране на фермите в Германия от април 2015 г., когато бяха премахнати квотите за производство на мляко в Европейския съюз, действали в продължение на над 30 години. Впоследствие тежкото положение се задълбочи със забраната, която Русия наложи през август 2014 г. върху вноса на хранителни стоки и селскостопанска продукция от държавите-членки на ЕС, включително на млечни продукти, в отговор на санкциите, които те приеха срещу нея заради окупирането на Крим и положението в източна Украйна. Загубата на важния руски пазар задълбочи кризата в млечния сектор на фона на свръхпроизводството на мляко в общността и оказа допълнителен натиск върху и без това значително понижените цени.