Европейската прокуратура в София е внесла в съда обвинителен акт срещу бивш кмет, бивш областен управител на Варна, както и срещу двама служители на Изпълнителната агенция "Морска администрация", участвали в схема за източване на евросредства от Оперативната програма „Морско дело и рибарство“, съобщиха от институцията. Обвинението е свързано с разследване за измама на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), самосезирала се през 2021 г. след публикация на журналиста Спас Спасов за измама с евросредства от европейския и националния бюджет.
В днешното съобщение на ЕП в София не се споменават имена, но става дума за бившия кмет Иван Портних и за бившия областен управител Стоян Пасев, към които европрокуратурата в Люксембург още през октомври миналата година започна разследване. Първият беше кмет на морската столица от 2013 до 2023 г., а вторият с малки прекъсвания е бил областен управител от 2017 г.
Цялата история е свързана с лъжлив проект за реконструкция на рибарско пристанище на стойност 3,4 милиона евро, съфинансиран от европейския фонд и националния бюджет. Органите на МВР също са извършили разследвания по случая, като оценената за бюджета на ЕС щета е около 2,8 милиона евро плюс национални средства, надхвърлящи 675 000 евро.
Разследващите от ОЛАФ са установили, че парите са получени след представяне на фалшиви документи и несъществуваща инфраструктура. Става въпрос за данни от кадастъра, "удостоверяващи", че става въпрос за рибарско селище, което ще бъде възстановено. Евроразследващите обаче откриват, че заявеното от Община Варна пристанище представлява само „камъни, пясък и други сгради“.
За да се симулира действащ рибарски порт, кандидатстващата за евросредства фирма временно сглобила няколко понтона, представяйки ги за плаващи кейове. След което Министерството на транспорта, на чието подчинение е морската администрация, издала съответните разрешения. Установена била и липса на основни документи, изисквани от българското законодателство за получаване на сертификат за експлоатационна годност. Длъжностни лица от "Морска администрация" обаче успели да изфабрикуват фалшивите документи, представяйки терена „за пристанище". Въз основа на тази подправена информация Министерството на транспорта издало удостоверение, че площадката е годна да действа като рибарско пристанище, въпреки че не отговаря на редица нормативни изисквания. Впоследствие същата агенция официално регистрирала пристанището.




