Бумът в отглеждането на лавандула в България вече не е новина, а данните от последните пет години показват, че площите с етерично-маслената култура са се покачили с близо 70%, достигайки 68 000 дка през 2016 г. Според експертите на ИнтелиАгро дори този ръст бледнее на фона на данните от миналата есен, отразени в заявленията от Кампания за директни плащания 2017.
Последните данни показват, че заявените площи с лавандула са нараснали с 28 000 дка спрямо 2016 г., като увеличението само за година надхвърля 40%. Това означава, че общо насажденията в страната вече гонят 100 хиляди дка. Стопанствата, регистрирали площи с културата, са с 500 повече спрямо 2016 г. и надминават 1600.
По данни на фонд „Земеделие“ през 2009 г. регистрираните за подпомагане площи са били близо 38 хил. дка, а стопанствата са били около 500. Рязкото покачване се дължи основно на област Добрич, където през 2017 г. заявените за подпомагане площи (3 258 ха) и броят на стопанствата (643) се удвояват. По този начин тя вече убедително се превръща във водещ производствен център в страната. Ролята на Североизточна България се затвърждава и от ръста на насажденията в Шумен (62% ръст за година) и Силистра (+117%).
Активни в създаването на нови насаждения са били и стопаните в традиционната и доскоро водеща област в бранша – Стара Загора. Площите там се увеличават за година с над 450 ха (+26%). С 206 са повече хектарите в Бургас (62%), със 164 – в Ямболско (+78%), със 125 – в област Пазарджик (+44%).
България вече е световен лидер в износа на лавандулово масло с 300-315 тона производство за 2016 година. Експертите са силно разтревожени, защото ръстът от 40% в площите ще създаде сериозно напрежение както по отношение на преработката, така и на реализационната цена. Пазарите на лавандулово масло не се увеличават с темповете, с които се е увеличило българското производство.
Маслото, произведено в Добруджа, се различава по своя състав от това в Подбалакана – търси се най-вече за ароматерапия и остава встрани от интереса на доставчиците на парфюмерийни и донякъде на козметични компании. Дали тази пазарна ниша ще расте с достатъчно бързи темпове, за да поеме огромното предлагане, което се очертава след две години? Ще измести ли добруджанското масло френския лавандин? На какъв спад в цената са готови фермерите в Добруджа, за да продължат да поддържат производството на лавандула?
Отговори на тези въпроси се очаква да бъде представен в обширен анализ на ИнтелиАгро през август.