Фермерските храни трябва да се продават под единна марка, което би помогнало на дребния бизнес да има лесен достъп до пазарите. Това съобщи експертът от Фондация „Биоселена” Тенчо Христов по време на земеделския форум, организиран от Клуб Инвестор. Фондацията участва в два проекта, финансирани от швейцарското и норвежкото правителства, насочени към подкрепа на малките български фермери.
Експертите работят подпомагат планинските ферми, които по наредба 26 за директни продажби от фермите успяха да се модернизират и преработват на място продукцията си.
До този момент над 1 600 стопани са регистрирани по наредба 26, като от тях 80% са производители на мед, 15% са млекопроизводители, а останалите предлагат яйца и птиче месо.
Пред форума Христов посочи, че в Германия все повече се налага практиката за насърчаване на местни традиционни храни. „Ако това е начин за намиране на бизнес в изоставащите селски райони, то и България би могла след 2020 г. да организира по-мащабна подкрепа в тази насока”, посочи още експертът.
Според Тенчо Христов е крайно време да отпадне и ограничението, заложено в наредба 26, според което фермерите могат да продават продукцията си само в собствената и в една съседна област по местоживеене.
От април тази година родните стопани имат достъп и до европейски наръчник за добрите хигиенни практики, насочен към производителите сирене. Документът беше публикуван на английски през януари тази година. Очаква се през пролетта наръчникът да е преведен и достъпен във всяка страна членка на Европейския съюз.