Проверките на Българската агенция по безопасността на храните потвърди критиките от страна на млекопреработватели, че 10 мандри от работещите 240 в страната използват масово палмово и друг вид растителни мазнини в сиренето и кашкавала, без да го отразяват върху етикетите, с което заблуждават потребителите. Това съобщи след вчерашната среща с ръководството на Българската агенция по безопасността на храните Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. Заедно с животновъди и експерти в бранша на срещата бяха обсъждани наболели проблеми в млечния сектор, свързани с нелоялната конкуренция и новия контрол върху фермите и млекопреработвателните предприятия.
Проверките за фалшиви млечни продукти тръгнаха преди десетина дни и за този срок експертите са взели проби от 400 продукта, продавани в магазините. „До този момент са преминали лабораторните изследвания върху 160 продукта, като резултатите показаха наличие на растителни масла в 6 от тях“, посочи Дамян Илиев, изпълнителен директор на агенцията.
Преди месец млекопреработвателите обявиха, че 10 мандри работят с палма, а продукцията им държи близо 80% от пазара на млечни продукти в страната. Администрацията няма да обяви нарушителите, което е сериозен проблем за пазара, тъй като потребителите ще продължат да купуват имитиращите продукти, защото не са информирани.
Само да припомним, че от 2005 година до 2014 г. вносът на растителни масла в страната достига космически числа. Ако през 2005 г. подобен внос не е имало, то през 2014 г. достига близо 60 хиляди тона. От 2008 г. медиите започнаха да атакуват мандри, които масово продаваха на пазара сирене, расло на палми. Формалните акции на земеделския министър от първия кабинет "Борисов" също не дадоха ефект, въпреки че точно тогава бяха одобрени и съответните наредби, които задължаваха мандрите при влагане на растителни масла върху етикетите да няма надпис „млечен продукт“.
Производителите знаят, че контролът е формален, затова и мандрите продължават да влагат вместо мляко, растителни продукти. Този проблем нееднократно беше посочван от българските животновъди като причина за отказа на мандрите да купуват родна суровина, в резултат на което цените се сринаха.
Последното обещание на администрацията е върху продуктите, произведени с българско мляко да има трикольор, което да насочва клиентите в подкрепа на животновъдите.
Дамян Илиев обеща до края на седмицата новата наредба за етикетиране на храните да бъде пусната за обсъждане. И животновъди, и мандри обаче са категорични, че контролът на пазара трябва да продължи, защото нарушителите са основно големи компании, които държат огромен дял от пазара.