Млечният сектор на Италия продължава да расте през първото тримесечие на 2025 г., като Италия изпреварва Франция и Нидерландия и се превръща във втория по големина износител на сирене в света. Вътрешното потребление нараства, а тенденциите в цените на производителите също се подобряват. Има някои признаци на забавяне на производството. Това са накратко основните констатации, подчертани в последния доклад на ISMEA „Тенденции в млякото “, който анализира представянето на млечния сектор през първото тримесечие на 2025 г. На европейско ниво, през първите четири месеца на 2025 г., производството на краве мляко се е свило с 1% в сравнение със същия период на 2024 г., като е регистриран спад в Германия, Франция, Нидерландия и Испания. Цените на фермерските производители остават високи, като средно са 53 евро/100 кг през май (ръст от 15,4% на годишна база).
В Италия, след ръст през 2024 г. (+1,9%), производството е намаляло с 1% през първите четири месеца на 2025 г. През първите пет месеца на 2025 г. цените на млякото от фермите са се увеличили средно с 16%, подкрепени от силното представяне на сирена със ЗНП като Grana Padano и Parmigiano Reggiano, които достигнаха съответно 11 евро и 13,3 евро/кг през юни (ръст от 14% и 21% в сравнение с юни 2024 г.).
По отношение на външната търговия Италия направи исторически скок през 2024 г., превръщайки се във втория по големина износител на сирене и млечни продукти в света по стойност, след Германия и пред Холандия и Франция, с рекордни над 5,4 милиарда евро за 658 000 тона продукт. Продажбите за САЩ и Обединеното кралство се разширяват бързо. Износът на млечни продукти продължи да расте през първото тримесечие на 2025 г., като се е увеличил с 13,8% по стойност и с 3,4% по обем.
Вътрешното потребление също показа положителни признаци: през периода януари-април 2025 г. разходите на домакинствата за млечни продукти се увеличиха със 7,7%, като ръстът в обема (+0,8%) се дължи на сиренето (+4,1%) и киселото мляко (+5,4%), докато покупките на мляко за пиене продължиха да намаляват.
Що се отнася до перспективите, доверието сред млекопроизводителите се подобрява, подкрепено от ценовите тенденции. Преработвателната промишленост, от друга страна, е по-предпазлива, като отчита лек спад в поръчките и опасения, свързани с външното търсене и геополитическия контекст.
„Резултатите в сектора са добри, но преди всичко доверието сред фермерите нараства. Нашата система за географски указания ни позволява да развиваме стойност и да я разпространяваме по цялата верига на доставки. Качеството, признато както в Италия, така и в чужбина, ни позволява да гледаме към бъдещето на сектора с по-голяма увереност и да гарантираме благосъстоянието на фермерите, като същевременно пренасяме положителната икономическа тенденция в местния район. Износът нараства по стойност и обем – ние сме вторият по големина износител в света – както и вътрешното потребление, знак, че италианските компании инвестират, иновират, без да забравят традицията, и отговарят на пазарните изисквания“, заяви министърът на земеделието, продоволствения суверенитет и горите Франческо Лолобриджида.