Ново проучване на британската агенция за пазарни анализи „Mintel” показва, че в Германия продължават да се увеличават продажбите на сирена с по-силна миризма, съобщи електронното издание TheCattleSite. Анализаторите забелязали, че в имената на нови марки сирена често се срещат думите „пикантно”, „дъхаво”, „ароматно”, „специално” и „селско”, което подчертава наличието на силна миризма в продуктите. Проучването на „Mintel” на данните за новите продукти показва, че делът на тези сирена сред дебютиращите на германския пазар на твърди и полутвърди сирена е нараснал от 10% от всички през 2012 г. до 15% през 2014 г.
Тенденцията се запазва и през настоящата година – едно от 5 лансирани през първите 6 месеца твърди или полутвърди сирена съдържа в името си някаква дума, описваща силна миризма.
През 2014 г. само в Австрия са регистрирани повече сирена с подобни описания, отколкото в Германия, следват Швеция с 13% от появилите се на пазара и Великобритания с 12%. За Европа като цяло в периода между 2012 и 2014 г. сирената с имена, включващи „ароматно” или „пикантно”, са се появявали постоянно – едно миризливо сирене се пада на 14 твърди сирена без силен мирис, или делът им е около 7%.
Успоредно с ръста на производството на ароматни сирена намалява количеството на сирена със слаба миризма. През 2012 г. в Германия те са били 24% от всички нови твърди сирена, а през 2016 г. – едва 16%. Същата тенденция се наблюдава и в цяла Европа.
Джулия Бюш, анализатор в областта на храните и напитките в „Mintel”, смята, че тенденцията ще се запази, тъй като търсенето на висококачествени и специализирани сирена нараства. „Сиренето може да се позиционира като класически, полезен за здравето или специален продукт, при това марките винаги ще търсят начини да доставят на потребителя по-остри вкусови усещания. На пазара на сирена вече имаше бум на производството на лютиви продукти с добавено чили и други растения, а това привлече главно по-младите потребители. Сега марките се стремят да удовлетворят вкусовете на по-възрастните и взискателните чревоугодници”, обяснява Бюш.
Проучването на „Mintel” показва също, че огромният асортимент сирена по рафтовете на магазините създава видими затруднения при избора на покупка за 63% от германците. Показателят е доста по-висок, отколкото в съседните държави – само 26% от французите се сблъскват с прекалено голям асортимент в магазините, в Испания – 30%, в Полша – 33%, а в Италия – 46%.
В рамките на засилващата се тенденция към произвеждането на сирена със силна миризма в Европа отново обръщат внимание на т. на. „винени” сирена. Засега лидер по произвеждани количества е Австралия, където през 2014-2015 г. са били произведени около 35% от този тип продукти, следвана от Германия с 29% и Франция със 17%. Повечето „винени” сирена са меки, с обли краища, облети с бяло или червено вино, за да получат специална остра миризма. Съчетанието на сирената с вино се смята за класическо във всички национални кухни, а използването му в производството доведе до появата по рафтовете на магазините на много видове сирене с добавено вино. Те са предназначени за чревоугодници, склонни към експерименти, смята Бюш.
Но въпреки приемането им за класически марките постепенно се отдръпват от винените и започват да произвеждат сирена с аромат на други алкохолни напитки. По данни на „Mintel” през 2014-2015 г. в Европа освен „винени” сирена са започнали продажбите на сирена с миризма на бира (32% от всички сирена с аромат на някакъв алкохол), на калвадос (популярна предимно във Франция ябълкова ракия) – 11%, сайдер – 8%, коняк и уиски – по 6%. Най-силен е ръстът при сирената с миризма на бира, чийто дял през 2012 г. е бил само 22%, а вече догонват „винените” по популярност. „Повишената активност в производството на бирени сирена е свързана с факта, че потребителите като цяло започнаха да възприемат бирата като добра добавка към всяка храна, което се изразява през последните години например в появата на бирени сомелиери”, изтъква Бюш.