Три месеца, след като избухна скандалът с овчето и биволско българско сирене, в част от което бяха установени примеси и на краве мляко, представителите на млекопреработвателния сектор дадоха днес извънредна пресконференция, за да изчистят името на бранша и да докажат на потребителите, че качеството е в основата на тяхната продукция. Поводът за днешната среща е проверката, направена през юни от сдружение „За достъпна и качествена храна“, показала силни отклонения по отношение на млякото, вложено в биволското и овчето сирене, взети произволно от различни марки продукти в магазинната мрежа.
Освен Юлия Маджарова, управител млекопреработвателно предприятие "Димитър Маджаров-2" и Албена Йорданова, маркетинг директор на „Милки Груп Био“, в пресконференцията участваха още Владислав Михайлов, председател на УС на Национална асоциация на млекопреработвателите (НАМБ), Пламен Ангелов, представител на Българска асоциация на млекопреработвателите (БАМ) и на Асоциацията на мандра "Давидово" и Димитър Зоров, председател на УС на Асоциация на млекопреработвателите в България (АМВ). Позицията на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) беше представена от изпълнителния и зам. изпълнителния директор на агенцията Светлозар Патарински и Галя Викьова.
„Семейната фирма на Маджарови е на пазара от 40 години, издигнали сме в култ качеството на храните, но за първи път ни упрекват, че правим компромиси точно със стандартите, което изцяло не отговаря на истината, защото във всяка мандра има тристепенен контрол върху процесите от изкупуването, през преработката до реализацията на крайния продукт”, заяви Юлия Маджарова, чиято специалност е инженер технолог в областта на храните. Според нея цялата кампания, предприета от лятото досега, прилича на „търговска война, която се води срещу млечния бранш”, а оттам и срещу самите животновъди, тъй като потребителите автоматично престават да купуват българско сирене и млечни продукти, мислейки, че са измамени. В тази връзка Димитър Зоров допълни, че от лятото досега продажбите на българско сирене рязко са спаднали и това е в резултат на уронения имидж на сектора.
Маджарова обясни, че „всеки ден в нашето предприятие влизат цистерни с мляко от 100 наши доставчици, което се проверява и за примеси”, посочи Маджарова. След случая от юни в продължение на 45 дни БАБХ е правела всекидневни проби и нито една от тях не е показала, че в овчето сирене се влага и краве мляко. Маджарови разполагат и със собствена овцеферма, в която се отглеждат хиляда животни. Уронването на имиджа на мандрите коства на бизнеса и огромни средства, защото допълнителните проби се плащат от тях. И това е на фона на срива в продажбите, обобщиха представителите на млечния сектор.
На днешната пресконференция преработвателите отправиха призив към потребителите да имат доверие в своите преработватели, защото всеки от тях работи за здравето на хората. От БАБХ изказаха съмнения за начина, по който взетите от магазинната мрежа сирена са изпратени за анализ цял месец след тяхното вземане. Липсвали снимки при вземането на продуктите от рафтовете, имало пропуски и в самите протоколи, направени при тези проверки. Според сега действащото законодателство само БАБХ има право да взима проби от магазинната мрежа за проверки на качеството. Това обаче е проблем за потребители, които искат също да контролират храните на пазара.
Без директно да нападат представителите на сдружението „За достъпна и качествена храна“, защото потребителите са в правото си да контролират храните, които се предлагат на пазара, производителите на млечни продукти настояват с промени в законодателството държавата да въведе процедура за подобен контрол, съобщи и Владислав Михайлов от Националната асоциация на млекопреработвателите.
До 2-3 седмици БАБХ обеща да получи окончателните данни от пробите на продуктите, предоставени им от сдружението. В същото време Комисията за защита на конкуренцията също се самосезира по случая. Процедурите за техните проверки обикновено приключавт до 6 месеца след откриването на процедурата.
Според Зоров бизнесът има съмнения, че този опит за уронване на техния престиж се случи почти по същото време, когато България защити пред Европейската комисия родното кисело мляко и бялото саламурено сирене, които се произвеждат по БДС (българския държавен стандарт). Немалка част от големите мандри имат върху етикетите си надпис, че работят по този стандарт. По този начин страната ни показа в ЕС, че бялото саламулено сирене от краве, овче, биволско и козе мляко могат да се поризвеждат само от българско мляко. Представители на министерството на земеделието на Гърция обаче силно оспорват българската защита на родните продукти, затова родният бизнес има подозрения, че уронването на имиджа им може да крие и друг елемент. Преработвателите припомниха, че неслучайно с протестите си българските зърнопроизводители настояваха родният бизнес да изкупува родно зърно. Според изискванията за производството на сирене по БДС млякото, вложено в продукцията трябва да е от животни, хранени с български фураж – поне 80% от храната им да е българска.
И понеже сиренето по БДС беше защитено благодарение на усилията на браншовите организации, в които мандрите членуват, на днешната среща предприемачите настояха българският потребител да знае, че преработвателите работят за цялостна защита на българското производство – от фермата до трапезата. И това трябва да бъде масово разпространено и от БАБХ, която като държавна структура е длъжна да обяви, че българското овче, козе и биволско сирене се произвеждат само от овче, козе и биволско мляко.
Екатерина Стоилова