Само преди дни в интервю за една от националните телевизии бившият министър на земеделието Мехмед Дикме ясно разграничи позицията на обикновените членове на Движението за права и свободи от водената политика на двамата му ръководители, срещу които изригна гражданският протест на младите българи в началото на юли. Далеч сме от намерението да правим анализ на политическата ситуация, но силно впечатление ни направи изказването на Дикме за невъзможността за професионална реализация в България на завърналите се млади хора, получили образование в чужбина. Защото пред нароилите се „калинки” в държавната администрация новите лица определено нямат шанс да започнат работа, независимо от факта, че са способни и най-важното – неподвластни на чиновническата конюнктура на връзкарството, опасло всички структури по места.
Браншовиците не вярват на „Напоителни системи“, искат подпомагане за собствени съоръжения
Точно това връзкарство е в основата на десетките схеми, изфабрикувани от началото на влизането на България в Европейския съюз, чиято единствена цел е част от парите от еврофондовете да отидат в точно избрани структури. Именно заради тази практика, която до болка е позната на хората по места, днес младите хора са на улиците, посочи бившият земеделски министър.
В тази връзка никак не е случаен фактът, че Дикме препоръча на журналистите от интервюиращата го телевизия да се поинтересуват кои обръчи от фирми ще извършат предстоящата реконструкция на напоителните системи в страната, защото по линия на Програмата за развитие на селските райони са отпуснати малко над 100 милиона лева.
Ще припомним, че от три години администрацията в министерството на земеделието мъдруваше как да усвои парите, насочени за напояване. Странното е, че още преди подмярката да проработи, хората по места вече знаят кои ще бъдат изпълнителите на ремонтите.
За далаверите в строителството е писано много, а и милата родна картинка с потъващия асфалт по магистралите нагледно доказва колко силно „избуява” непрофесионализмът на изпълнителите, нагласени с обществените поръчки. И понеже опасността същото да се случи и с напоителните системи е голяма, затова и Дикме насочи вниманието на обществеността към обръчите от фирми, подготвени да участват в поръчките - за да не не стигне до скъсани тръби и загуби на вода по трасето, от което потърпевши отново ще са фермерите. Именно затова в националния ефири той категорично подчерта, че протестиращите не желаят администрация, която изпълнява неясно чии поръчки, без да работи в полза на обществото.
В тази връзка Синор.бг зададе няколко въпроса до министерството на земеделието с очакването да бъдат посочени фирмите, с които държавното дружество „Напоителни системи” ЕАД ще работи за ремонта на главните напоителни съоръжения. Публикуваме пълния текст на отговорите, предоставени на Синор.бг от държавното дружество„Напоителни системи”.
„Напоителни системи” ЕАД кандидатства в Процедура чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-4.010, по подмярка 4.3 "Инвестиции за развитие, модернизация или адаптиране на земеделската и горска инфраструктура" и след сключване на административен договор с одобрен общ бюджет за финансиране всяка една обособена позиция ще се финансира с отпуснатите средства по подмярка 4.3 "Инвестиции за развитие, модернизация или адаптиране на земеделската и горска инфраструктура" от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“, по Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. (ПРСР 2014-2020 г.).
На 3 юли приключи приемът по част от мерките за напояване
Във връзка с извършване на ремонтни работи на хидромелиоративни съоръжения, собственост на „Напоителни системи” ЕАД, в момента се провежда процедура по реда на Закон за обществените поръчки (ЗОП) за възлагане на обществена поръчка с 26 обособени позиции, която е открита на 20 април тази година и документацията към нея е общодостъпна в „Профил на купувача” на официалния сайт на Дружеството, както и в регистъра на обществени поръчки (РОП) към Агенция по обществени поръчки (АОП).
Общата прогнозна стойност на обществената поръчка е в размер на 102 058 972,34 лв. без ДДС, определена след проведени пазарни консултации, също публично достъпни. Към настоящия момент все още няма избрани изпълнители по обществената поръчка.
Услугата по проектиране на 26-те съоръжения не е възлагана от „Напоителни системи” ЕАД на външни изпълнители/фирми, като всички Инвестиционни проекти са изготвени изцяло от служители - проектанти на Дружеството. Целта е с отпуснатите европейски средства да се ремонтират повече съоръжения за напояване.
С оглед невъзможността на дружеството да финансира със собствени средства такъв мащабен проект, в документацията за участие в процедурата за възлагане на обществената поръчка „Напоителни системи” като възложител е посочил, че дейностите предмет на обществена поръчка ще се възлагат за изпълнение от участника избран за изпълнител, само ако е налице сключен административен договор с фонд „Земеделие” за финансиране на съответната обособена позиция по подмярка 4.3 "Инвестиции за развитие, модернизация или адаптиране на земеделската и горска инфраструктура" от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ по Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г.
Подадените 26 проекта представляват хидромелиоративни съоръжения, предложени за рехабилитация, находящи се на територията на цялата страна от всички 14 клона на дружеството. Предметът на откритата процедура за възлагането на обществената поръчка предвижда възстановяване на участъци от главните напоителни канали, дюкери, изравнители и помпени станции, на които не са извършвани основни ремонти повече от 60 години. Съоръженията обект на инвестицията са подбрани измежду стотици такива, но предвид ограничения бюджет на подмярка 4.3 са подбрани най-амортизираните, които са от съществено значение за предоставяне на услугата „Доставка на вода за напояване”.
По подмярка 4.3 се предвижда и покупка на механизация за поддръжка на рехабилитираната линейна инфраструктура, закупуване на измервателни устройства, които да отчитат точното количество вода, като по този начин ще се постигне икономия на ресурса, предвид климатичните промени в световен мащаб и управление на водите в реално време.
С реализирането на 26-те проектни предложения ще се постигне потенциална икономия на вода минимум с 50%, като наред с това се предвижда създаване на възможност за земеделските производители за увеличение на поливните площи с минимум 200 хиляди декара”.
Ето отговорът и на втория въпрос, зададен от Синор.бг, свързан с критериите за оценка на изпълнителите и дали се спазва изискването за свързаност между тях.
„Провежда се открита процедура по реда на чл.18, ал.1, т.1 от ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Избор на изпълнители за извършване на ремонтни работи на хидромелиоративни съоръжения собственост на „Напоителни системи” ЕАД, по подмярка 4.3 "Инвестиции за развитие, модернизация или адаптиране на земеделската и горска инфраструктура" от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ по ПРСР 2014-2020 г., с 26 обособени позиции”.
Критерият за възлагане е „оптимално съотношение качество/цена” по смисъла на чл. 70, ал. 2, т. 3 от ЗОП, което се оценява въз основа на цената и на показатели, включващи качествени аспекти, свързани с предмета на обществената поръчка.
В условията за кандидатстване по процедура № BG06RDNP001-4.010 „Проектни предложения от „Напоителни системи“ ЕАД за възстановяване на съществуващи хидромелиоративни съоръжения за напояване“ е заложено, че е „допустимо откриване на процедура за избор на изпълнител/и на дейности по проекта по реда на ЗОП и преди сключване на административен договор, но не по-рано от датата на одобряване на Индикативната годишна работна програма за 2020 г. (15.01.2020 г.) - само ако ДФ „Земеделие“ е извършил предварителна проверка на планираните обществени поръчки за избор на изпълнители на дейностите по проекта”. Подобна проверка е извършена от фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция на 26 март тази година. Дружеството е уведомено, че може да проведе обществените поръчки. Също така на основание чл. 229, ал. 1 б. ”г” от ЗОП е публикувана „Регистрационна форма за случаен избор на процедура, подлежаща на предварителен контрол” в РОП към АОП”.
Очевидно темата е с продължение, защото изпълнителите все някога трябва да бъдат избрани, а поръчките изпълнени.
Екатерина Стоилова