Представителите на браншовите организации от земеделието се събират на 17 април, за да обсъждат нов проект на наредба за изкуствено създадените условия при кандидатстването по европейските фондове. Първият вариант, който министерството на земеделието представи за обсъждане, беше остро разкритикуван от повечето организации в сектора.
До две седмица браншовиците ще подготвят свои предложения, така че да се ревизират онези текстове за доказване на свързаност или умишлено разделяне на фирми с цел получаване на повече евросубсидии, които противоречаха на европейското законодателство.
В първия проект за наредба като индикатори за изкуствени условия бяха посочени случаите, при които двама или повече кандидати са регистрирани или извършват дейност на един и същи адрес, когато ползват идентични офиси или офиси от врата до врата, когато споделят общи съоръжения и др.
В тази връзка юристите на Националната асоциация на зърнопроизводителите са представили редица текстове от европейското законодателство, които точно указват по какви индикатори може да се докаже изкуствено създаване на условия с цел облагодетелстване.
От НАЗ прилагат съдебни решения на европейски дела, според които изкуствени условия може да се докажат само при наличие на тайно споразумение. Това може да бъде „съглашение между различни инвеститори, кандидатстващи за помощ от Европейския фонд за земеделие и развитие на селските райони, особено когато инвестиционните проекти са еднакви и между тях съществува географска, икономическа, правна или персонална връзка.“
От НАЗ настояват в наредбата да има точно определение на понятието „изкуствено създадени условия“, като то бъде ясно разписано съобразно европейския регламент 65 от 2011 г. в член 4, параграф 8 и член 60.
Въз основа на този регламент браншовиците предлагат да не се делегират права на изпълнителния директор на фонд „Земеделие“ да определя съответните индикатори за лична, правна, икономическа, външна или структурна свързаност на кандидатите или техни представители. Причината е, че липсват точни аргументи за индикаторите, по които администрацията ще санкционира кандидатите със съмнение за съглашателство.
От НАЗ настояват и за конкретни срокове, в които администрацията ще прави съответните проверки за наличие на изкуствени условия.
Браншовиците се противопоставят и върху извънредната власт, която администрацията получава при контрола.
Според НАЗ първият проект противоречи и на Закона за нормативните актове, защото ще изисква допълнителен бюджетен ресурс, свързан с извънредните проверки, които ще се налагат.
До свикването на работната група по новата наредба всички браншови съюзи ще излязат с конкретни предложения.