През последните седмици зачестиха сигналите за новоизлюпени схеми за източване на средства от държавните и европейски помощи, които кой знае защо замират безславно с някой и друг текст по медиите, без администрацията да си направи труда поне да започне някаква проверка. То не бяха сигнали за необясними административни игри около избора на доставчиците на продукти за училищата, то не бяха сигнали за мними картофопроизводители, които, следвайки схемата с тиквите, видимо са се насочили към лесно европейско финансиране, без да предлагат продукция на пазара.
Последният сигнал е от днес и отново идва от Българската асоциация на организациите на производителите на плодове и зеленчуци (БАОППЗ), която разкрива случай на кандидатстване за доставки по схемата „Училищен плод“, със силни съмнения за изкуствено създадени условия. Става въпрос за документи за доставка на плодове и зеленчуци, подадени във фонд „Земеделие“ на 3 август от две фирми, свързани с едно и също лице, което се представя за регистриран земеделски производител. Странното е, че това лице обработва цели седем вида култури върху 168,5 декара, разположени в различни региони от страната – практика, която не се прилага от нито един член на браншовата организация, защото е икономически неефективно, но затова пък отговаря на изискванията на министерството на земеделието, разписани в най-новите нормативи.
С последните промени в наредбата за доставки на мляко, плодове и зеленчуци за училища и детски градини държавата дава предимство на земеделските производители пред търговците при осигуряването на тези стоки. „Интересното е, че при доставчиците на мляко се посочва, че продукцията трябва да бъде собствено производство, докато при плодовете и зеленчуците този текст липсва, което означава, че избраните доставчици могат да не продават лично тяхна продукция, с което се обезсмисля идеята за подкрепа на малките фермери“, коментира пред Синор.БГ Чавдар Маринов, председател на БАОППЗ.
Още преди седмица с обръщение до премиера Бойко Борисов от браншовата асоциация заподозряха огромни пропуски в тези нормативни поправки, които според тях ще доведат до „корупционни практики и изкуствени схеми с участието на търговци вместо на реални фермери“.
Според председателя на асоциацията има крайно много „случайности“ при кандидатстването на двете фирми, които на всичко отгоре имат намерение да обхванат цели 1 118 учебни заведения с 217 000 деца, съставляващи 44 % от децата, попадащи в схемата „Училищен плод“.
Заявлението е депозирано от новорегистриран земеделски производител (ЗП) с дата на регистрация 30 март 2018 год., който върху само 168,5 дка „отглежда“ следните видове - грозде, сливи, праскови, ябълки, круши, в това число домати - 0,25 дка, и краставици - 0,25 дка. При това положение е изключено върху площ от 250 квадратни метра да отгледаш домати за стотици хиляди деца, коментират от асоциацията.
Според браншовиците оценката за т. нар. капацитет на производство трябва да бъде абсолютно задължителна в критериите за подбор на доставчиците и това е предложението им до министерството и фонд „Земеделие“ . Защото в един момент ще се окаже, че даден фермер с производство на домати върху малка площ от 250 квадратни метра е извършвал продажби, с които е обезпечена цялата целева група деца у нас, която по данни на МОН е 492 926 деца. Това разбира се повдига редица въпроси, свързани с качеството на продукцията и нейния произход, което говори за огромен риск върху здравето на децата, коментира Маринов.
„Оценката следва да е обективна и справедлива, да е приложима и да може да се извърши без допълнителен административен ресурс, независимо от големината на стопанството. Предложеното от нас по-долу е справедливо решение, както за малките, така и за големите земеделски производители. Същността на оценката е да обследва производствения капацитет и от там възможността за доставка в еквивалентен брой учебни заведения, а не както е в конкретния сигнал от 168,5 дка се извършват доставки в 1 118 учебни заведения с 217 000 деца.
В тази връзка от асоциацията настояват отговорните дирекции във фонд „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ да направят извънредни проверки на кандидатите за това дали са добрите практики на производство, които са задължителни за всеки фермер, дали насажденията на кандидата отговарят ли на съответната физиологическа фаза на развитие за периода. Те искат още фическа проверка на наличието на собствени/наети специализирани селскостопански машини за обработка на земята, документална проверка на първичните счетоводни документи, доказващи извършените разходи за закупуване на препарати и торове, ГСМ, семена и разсади за едногодишните култури, както и установяване на наличието на производствен персонал.
Дирекция „Противодействие на измамите“ към ДФЗ да извърши проверка на двете фирми, участници по мерки за подпомагане към ДФЗ на база посочените в настоящия сигнал индикатори за „изкуствено създадени условия“.
От асоциацията предлагат още служителите на Дирекция „Селскостопански пазарни механизми“ - Училищни схеми при ДФЗ да приложат санкцията по чл. 7 от ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2017/40 НА КОМИСИЯТА и да оттеглят одобрението на свързаните ЮЛ с кандидата за доставките за срок най-малко от 3 години назад. Срокът е обвързан с чл. 15, ал. 1 на наредбата. Дори и да не е предоставено все още одобрение на свързаните лица те искат фонд „Земеделие“ да се самосезира въз основа на предоставените данни и факти и в следствие на резултатите от предложените от нас проверки да отстрани субекта от право на кандидатстване за срок най-малко от 3 години. Защото става въпрос за доставки на плодове и зеленчуци за нашите деца, заключават от асоциацията.