След като министерството на земеделието публикува промените в правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, читатели на Синор.БГ отново поставиха въпроси, свързани с изключването на мерите и пасищата от доброволните споразумения, които се сключваха по член 37в от закона. Според фермерите тази поправка е направена набързо и ще засегне сериозно дребните животновъди и малките стопани. В становище до министерството Милен Борисов изрежда пет недостатъка, които ще затруднят изключително кандидатстването през следващата стопанска година.
1) Тази поправка променя цялостната кампания по образуване на масиви за ползване. Всички животновъди, няма да могат да имат правно основание върху пасища и ливади, като цели масиви, а парчета, тук-там! Тоест принуждавате пашуването и косенето да става върху разпръснати имоти, а не върху цели монолитни масиви, което ще затормози ужасно много работата на животновъдите, които и в момента едвам оцеляват. Само представете как ще косят шахматно разположени имоти по 1-2 декара или пък как ще накараш кравата да пасе точно по границата на имота от 1-2 дка.
2) Негативите от точка 1 ще засегнат най-вече малките и средните животновъди от Планинските и Полупланиските региони на България, които са уж "ПРИОРИТЕТ" на МЗХ.
3) Тази промяна лишавате животновъдите от част от земята, която могат законно да ползват (визирам белите петна при разпределение на ливадите и пасищата). А един от приоритетите на МЗХ е да увеличите площите за пасища и ливади на животновъдите, а с тази промяна става точно обратното. Да не говорим, че голяма част от парите от белите петна не се търсят от собствениците на имотите и остават в общините или държавата, така и самата държава я лишавате от приход.
4) Тази промяна ще отвори толкова много допълнителна работа и предпоставки за грешки на служителите на общинските служби по земеделие тази есен (при разпределенията) и на пролет при очертаването на субсидиите, които служители едвам се справят в момента, а сега при очертаването на имот по имот си представете каква каша ще настане.
5) Това ще засегне и много земеделци с договори по мярка 121 или мярка 4.1, марка 10 Агроекология или мярка 11 Биологично земеделие, понеже няма да могат да изпълнят ангажиментите и ще бъдат наказани за това.
Въз основа на това становище Синор.БГ постави въпроси към министерството на земеделието. Публикуваме експертните отговори на агроведомството.
Със Закона за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (обн., ДВ, бр. 61 от 2016 г.), в разпоредбата на чл. 37в, ал. 2 е предвидено в масивите за ползване да не се включват имоти, заети с трайни насаждения, както и имоти, с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади. От мотивите към законопроекта е видно, че за имотите с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади е предвиден специален ред за тяхното ползване, а именно – предоставянето им без търг по реда на чл. 37и от ЗСПЗЗ за задоволяване нуждите на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ.
По повод процедурата за създаване на масиви за ползване на земеделски земи по реда на чл. 37в от ЗСПЗЗ, следва да се има предвид, че институтът на доброволните споразумения е предназначен за уреждане на поземлените отношения с цел осигуряване на ефективна механизирана обработка на земеделската земя, в условията на силно разпокъсана собственост и многобройни имоти с трудно установим собственик. Чрез споразуменията по чл. 37в от ЗСПЗЗ се осигурява ползване на масивите в рамките на стопанската година, като се предвижда съответното овъзмездяване на собствениците, които не са били установени към началото на стопанската година.
При постоянно затревените площи подобна концепция е лишена от смисъл, доколкото използването им от животновъди не е свързано с механизирана почвообработка.
Освен това по реда на гражданскоправните отношения, ползвателите и собствениците на постоянно затревени площи - частна собственост, могат да уредят комасирано ползване на площите помежду си.
Следва да се има предвид, че при определяне границите на масивите за ползване, съгласно § 2ж от Допълнителните разпоредби на ЗСПЗЗ, при необходимост се взема предвид актуалния начин на трайно ползване на масива за ползване от цифровата орто фото карта, като това се отнася и за имоти с начин на трайно ползване трайни насаждения, както и за пасища, мери и ливади, попадащи извън слой „Постоянно затревени площи”.