Браншовите организации и сдружения, които искат да кандидатстват за финансиране на промоционални програми на храни в Европейския съюз и извън него, могат да подават заявления до 28 април 2016 г., като за първи път се кандидатства пряко в Европейската комисия. Това съобщиха от министерството на земеделието веднага след като беше отворен първият прием, обявен от Еврокомисията в края на миналата седмица. Общият бюджет, предназначен за съфинансиране в рамките на сегашната покана, според прогнозната оценка възлиза на 93,6 млн. евро за всички европейски държави. Кандидатурите трябва да се подават онлайн от координаторите на съответните сдружения. Порталът се намира на адрес: https://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/agrip/index.html. При неспазване на горните изисквания кандидатурата ще бъде отхвърлена.
Самите проекти могат да бъдат написани на български или на английски език. С цел да се улесни прегледът на предложенията от независими експерти, които предоставят техническа информация за оценката, е за предпочитане, ако предложението е написано на друг официален език на ЕС, то да се придружава от превод на техническата част (част Б) на английски език.
Крайната дата за оценка на на промоционалните програми приключва на 30 август, а окончателното решение за одобрените проекти ще бъде взето от Европейската комисия до 30 ноември.
По предварителна оценка самото подписване на договора със съответната държава-членка ще стане до 28 февруари 2017 г.
Началото на действието на програмите ориентировъчно трябва да започне след първи декември 2016 г.
Парите са разпределени в 10 направления.
Най-много 21 млн. евро са предназначени за програми за информиране и насърчаване във връзка с млякото/млечните продукти, продуктите от свинско месо или комбинация от двете, с насоченост към която и да е трета държава.
Програми за информиране и насърчаване, насочени към други географски райони извън ЕС, ще си поделят 4 690 000 евро.
Същият е бюджетът и за програми за информиране и насърчаване, насочени към една или няколко държави от Африка или Близкия изток.
Ако искате да рекламирате българските храни по програми за информиране и насърчаване, насочени към една или няколко държави от Югоизточна Азия, т.е. Бруней, Камбоджа, Индонезия, Лаос, Малайзия, Мианмар/Бирма, Филипините, Сингапур, Тайланд, Източен Тимор или Виетнам, тогава ще кандидатствате за бюджет от 7 035 000 евро.
Програми за информиране и насърчаване, насочени към една или няколко държави от Централна и Южна Америка или Карибския регион, ще разполагат със същия бюджет от 7 035 000 евро.
По 11 725 000 евро са заделени за други два типа програми – за промоции в САЩ или Канада и за поне една от следните държави Китай, Япония, Южна Корея или Тайван. Тук се допускат и комбинирани проекти за промоции в две или повече държави.
Отделно има още един бюджет от 9 млн. евро за програми във връзка с млякото/млечните продукти, продуктите от свинско месо или комбинация от двете.
Предвиден е и бюджет от 6 700 000 евро за програми за информиране и насърчаване, насочени към изтъкване на специфичните особености на селскостопанските методи в Съюза и характеристиките на европейските селскостопански и хранителни продукти, с изключение на онези, които се отнасят изключително до мляко/млечни продукти, продукти от свинско месо или комбинация от двете.
Десетият тип програми са насочени към повишаване на осведомеността за определените в член 5, параграф 4, букви а), б) и в) от Регламент (ЕС) № 1144/2014 схеми за качество на Съюза и на тяхната разпознаваемост, с изключение на онези, които се онагледяват изключително с мляко/млечни продукти, продукти от свинско месо или комбинация от двете. За тях бюджетът е 10 050 000 евро.