Европейската комисия одобри 132 милиона евро за съфинансиране на износители, които представят продукцията си на изложения в рамките на Евросъюза и по света. Подкрепата цели фермерите и преработвателите на храни в ЕС да намерят нови пазари за своята продукция за периода 2024-2029 г. Този вид позпомагане се провежда от 10 години, през които са били съфинансирани 600 кампании, реализиращи продукцията си под общия етикет – „Наслаждавайте се, това е от Европа“, съобщиха от пресцентъра на ЕК.
Наличните суми за програмите, които ще бъдат избрани през 2025 г., са разделени за промоция в страни извън ЕС – с 63,4 милиона евро, и на вътрешния пазар – с 58,6 милиона евро. Работната програма посочва региони и държави с висок потенциал за растеж извън ЕС като основни целеви пазари за промоция. Тук влизат Китай, Япония, Южна Корея, Сингапур и Северна Америка. Обединеното кралство остава един от основните експортни пазари за селскостопански хранителни продукти от ЕС, като поема повече от 20% от износа на селскостопански хранителни продукти от ЕС.
Бюджетът за вътрешния пазар на ЕС се разпределя, както следва:
Кампаниите, насочени към вътрешния пазар, ще включват мерки за информиране и популяризиране, насочени към схемите за качество на ЕС, по-специално към географските указания (защитено наименование за произход (ЗНП), защитено географско указание (ЗГУ) и храни с традиционно специфичен характер (ХТСХ)) с целеви бюджет от 17,1 милиона евро. Към момента са защитени повече от 3 500 наименования на селскостопански хранителни продукти и напитки, което гарантира на потребителите истински продукти и запазва културното и кулинарно наследство на ЕС.
Бюджет от 28,8 милиона евро е разпределен за програми, целящи повишаване на осведомеността и разпознаването или продукти, отглеждани по биологичен и устойчив начин, включително с по-високи стандарти за хуманно отношение към животните.
Други 12,7 милиона евро са предназначени за стимулиране на консумацията на пресни плодове и зеленчуци в контекста на балансирани диети.
Допълнителни 10 милиона евро са заделени за действия в случай на сериозни смущения на пазара, загуба на доверието на потребителите или други проблеми. Този бюджет се преразпределя към програми в трети страни, ако не бъде използван.
Работната програма също така предвижда редица инициативи, които да бъдат управлявани пряко от Европейската комисия. Такива дейности включват промоционални и информационни кампании в трети държави, участие в до пет големи международни търговски панаири за селскостопански храни, организиране на мисии на високо ниво с бизнес делегации в трети държави и разработване на наръчници за навлизане на пазара за износители.