На 27 януари Европейската комисия официално обяви приема на предложения по европейските програми, свързани с популяризирането на храни и селскостопанска продукция от ЕС в чужбина. Бюджетът за 2020 г. е 200,9 милиона евро, като от него 181,4 милиона евро са отделени за съфинансиране на промоционалните програми, които ще бъдат класирани след съответните процедури.
Самите проекти може да се подават до 15 април 2020 г. на специалния портал на Европейската комисия, съобщиха от пресцентъра на ЕК.
Според разпределението 118,4 милиона евро са за съфинансиране на реклама в страни извън ЕС, като с висок търговски потенциал се определят държави като Корея, Япония, Мексико, САЩ и Китай.
С предимство ще бъдат програмите, които имат за цел да информират потребителите в ЕС и по света за различните схеми за качество на ЕС като географските указания или биологичните продукти. Те могат също така да насърчават високите стандарти за безопасност и качество на ЕС, както и разнообразието и автентичността на европейските продукти.
Отделно с бюджет от 8 млн. евро ще бъдат подпомагани промоции на пресни плодове и зеленчуци, които имат за цел да увеличат потреблението им в контекста на балансирана и здравословна диета.
По тези програми могат да кандидатстват редица организации като търговски дружества, организации на производители или предприятия от хранително-вкусовата промишленост.
Промоционалните програми са два типа - така наречените „прости“ програми - когато са подадени от една или повече организации от една и съща държава от ЕС. „Мулти“- програмите се подават от поне две национални организации от поне две държави-членки или от една или повече европейски организации. Последвалите кампании обикновено стават за три години.
Включени в общия бюджет от 10 милиона евро се заделят (5 милиона евро за прости програми и 5 милиона евро за съдружията между организации от две и повече държави). Допълнителни 9,5 милиона евро са заделени за собствените инициативи на Комисията. Те включват участие в панаири и комуникационни кампании, както и дипломатически офанзиви, ръководени от европейския комисар по земеделието и развитието на селските райони и придружени от бизнес делегация.
След съответното оценяване одобрените проекти ще бъдат обявени от Европейската комисия през есента на 2020 г.
Изпълнителната агенция на ЕС за потребителите, здравеопазването, земеделието и храните, CHAFEA предоставя редица инструменти, за да помогне на кандидатите да представят успешно своите предложения. Повече информация ще бъде налична по време на серия от „информационни дни“, които ще участват в целия ЕС. Европейският ден за информация ще се проведе в Брюксел на 30 януари 2020 г., отворен за всички потенциални бенефициенти, рекламни агенции и национални органи.