Към този момент в европейската агенция CHAFEA, която одобрява програмите за промоции на храни и продукти в Европейския съюз и трети страни, има само 7 мултинационални програми с българско участие, като в 2 от тях България е координатор, а в 5 е партньор. Това съобщиха за Синор.бг от министерството на земеделието, без да уточняват кои са браншовите организации с одобрени действащи проекти.
На принципа на „прозрачността”, за която от ведомството ни уверяват, че винаги провеждат, за читателите на Синор.бг беше съобщено единствено, че тези български браншови организации в партньорство с други европейски страни рекламират пресни плодове и зеленчуци, сирене, вино и кошница от продукти на територията ЕС и в трети страни. Понеже чиновниците са много заети, не пожелаха да отговорят дори на въпросите с кои държави си партнираме в тези съвместни проекти и кои български марки имат възможност да намерят пазари в чужбина.
Единственото, което подробно ни беше разяснено, е, че заради коронавируса тази година приемът на проекти е бил удължен от 14 април до 3 юни. Законовите срокове за подаване на проекти по промоционалните програми са от януари до средата на април, като приемът е само един път годишно.
Бюджетът за промоционалните програми на ЕС за 2020 г.
Прилагането, отчитането и контролът на програмите се извършва на ниво от Изпълнителната агенция за потребителите, здравеопазването, селското стопанство и храните CHAFEA. За кампания 2020 г. Еврокомисията ще обяви одобрените промоционални програми на държавите-членки след месец октомври.
Кандидатите от различните държави членка могат да подават предложенията си само в тази агенция в Люксембург, която е структура на Европейската комисия (ЕК). Приемът се извършва само електронно в платформа на CHAFEA, като изборът на одобрените промоционални програми се извършва от тази агенция и държавите членки нямат участие в този процес. Само че държавите-членки са длъжни да информират обществеността за стоките, които се представят зад граница.