Начало » Новини » Интервю
05.02.2020 г.

Христо Кумчев: Докато не се сдружим, не може да виним търговските вериги, че не купуват българското

Управител на Agroproduct group
Христо Кумчев: Докато не се сдружим, не може да виним търговските вериги, че не купуват българското

sinor

Наследствен производител на плодове и зеленчуци, Христо Кумчев - по-малкият син на пловдивския градинар Красимир Кумчев, от пет години е поел маркетинга и спедицията на семейната компания и днес е управител на Agroproduct group („Агропродукт груп“). Срещаме го по време на наскоро проведения годишен форум за производителите на плодове и зеленчуци InteliFresh, организиран от InteliAgro в София, където темата за сдружаването на фермерите в сектора беше в центъра на дебатите. Пред Синор.бг Христо Кумчев представи опита си в условията на един силно конкурентен пазар, където вносът поставя под силен натиск българското производство.

Г-н Кумчев, с каква продукция се представя вашата фирма през последните години и лесно се търгува на вътрешния пазар?

Освен с производство на плодове и зеленчуци, фирмата ни се занимава и с маркетинг, като моят ресор е финанси, търговия, подготовка и спедиция на стоката, докато брат ми Петър изцяло е поел производството. От 5-6 години не отглеждаме пипер и домати, защото работната ръка я няма и все повече няма да я има, а знаете, че в това производство това перо е най-голямото като себестойност на продукцията. Затова постепенно преминахме към отглеждането на салати – оранжерийно и полско производство. През тази година сме подготвяме 250 декара за открити площи на полето, като специално при салатите правим по 3 до 4 реколти годишно, затова фактически може да се каже, имаме около 500-600 дка. Отделно са оранжериите с 30 декара, където при айсберга се правят две реколти. По отношение на овошките, разполагаме с ябълки върху 100 дка, череши – върху 140 дка и 300 дка сливи.

Колкото до търговията, смятам, че при пресните салати имаме успех, защото вече държим над 50% от дела на пазара със салати в България. Говорим за всичките видове салати – червени, къдрави, копф салатите, „дъбовите листа“, айсбергите - цялата гама от сортове, които се търсят от потребителите.

Как е разпределен годишният цикъл на това производство?

През пролетта от април започваме с оранжерийно производство, като през лятото сме с продукцията на полето, за да допършим през декември отново със салатите от оранжерии. На практика 8-9 месеца от годината сме активни с тази продукция и това е свързано с инвестициите, които направихме в складови бази и съоръжения за пакетиране и спедиция. Тази година имахме идея да запълним и януари месец, но заради лошите климатични условия не успяхме. Причината е там, че все още не искаме да разширяваме оранжерийното си производство, защото все още имаме и трайни насаждения, които изискват инвестиции и грижи.

Има ли шанс да си сътрудничите с малките фермери, така че да достигнат до търговските вериги, каквито съвети отправиха и холандските експерти на форума в София?

Според мен това сдружаване е изключително необходимо и всеки от нас трябва да го осъзнае. Ако си малък, за теб е задължително да си партнираш с по-големите и това вече се прилага на много места. Специално ние имаме договори с около 10 малки градинари, които поеха една част от нашето годишно производство, а тяхната продукция представлява интерес и за мен като търговец. По този начин ние си помагаме взаимно, защото натоварваме пълноценно през годината и складовата и логистичната си база, в която сме инвестирали. Въпреки че на този етап имаме около 50-60-процентна заетост на базата, смятаме, че има накъде да растем. Затова апелирам към малките стопани не само от Пловдивско, но и от цяла Южна България да започнат да се прикрепват към по-големите фирми от бранша, защото само бихме могли да достигнем и по-лесно до крайния потребител.

Ще призная, че дори аз като средно голяма търговска компания търся варианти за сътрудничество с по-голям от мен. Идеята ми е лично аз да се съсредоточа повече към заготовките и опаковането на зеленчуците, така че да ми се улесни спедицията. Подобна е и европейската практика – но го осъзнаваме едва след като навлезем в дълбочина в бизнеса.

Как виждате нормативно да се случи това сдружаване?

Според мен с изкуствено създаване на юридически сдружения това не би могло да стане и практиката с европейските програми от последните 10-15 години го доказа. Подпомагането на групи и организации на производителите не се получи, защото те не се създадоха по естествен път. Липсваше чисто управленският опит, който да е икономически насочен и да има определен човек от управлението, който специално да разработва пазарите и да развива това сдружаване. Ще дам пример с моя опит, защото и аз се опитах да направя сдружение с част от хората, с които работех до момента.

Когато обаче дойде моментът всеки да внесе своя дял според количеството, което произвежда и материалните активи, с които разполага като складова база и логистика, нещата не се получиха. Защото през последните 7-8 години аз съм инвестирал в складовата база и съоръженията и е нормално да получа най-високите дивиденти. В същото време, когато тръгна да преговарям за даден пазар, аз трябва да съм сигурен, че зад мен стоят моите съдружници със съответната стока, отговаряща на даденото качество. И тогава всеки осъзна, че така скрепено, партньорството няма да се получи.

Коя е точната причина за провала на това сдружаване?

Не може по стария начин да се работи, когато колегите стоварваха стоката си в един склад и някой друг се грижи за окачествяването и опаковката й. Сега е важно всеки от нас да има сертификат за качество, да е минал съответните лабораторни изследвания на продукцията си, така че при доставките на тези зеленчуци в базата да започне съответното пакетиране и складиране. Когато колегите осъзнаят какви са изискваният на търговците, тогава ще улеснят и достъпа си до търговските вериги. Самият факт, че страната ни продължава да внася огромни количества плодове, означава, че нашето вътрешно производство все още е недостатъчно.

Сега, след като съм изградил складовата база за зеленчуци, аз повече не мога да търся нови хора, защото почти сам я запълвам със собственото ни производство. Може би само в продължение на 2-3 месеца от годината имам свободен капацитет и затова се ориентирам към партньорство с колеги, които познавам и с които подготвям производствените си програми през годината. Разпределям ги в периоди според моята натовареност.

Казахте, че сте се насочили към отглеждането на салати заради липсата на работна ръка. С каква техника разполагате и какви са инвестициите за нея?

Проблемът с механизацията е и разковничето за успеха в този бранш, затова и сдружаването е от първостепенно значение. Ако българският градинар произвежда механизирано, то себестойността му ще бъде ниска и ще можем да се преборим с вноса. Но инвестициите в техника струват скъпо и дори нашата фирма в много отношения не би могла да си позволи целия набор от трактори и машини за бране. Именно затова е редно да се обединим като производители, за да можем заедно да инвестираме в техника.

В момента и аз, и съседът до мен имаме еднакви машини, а реално с тези машини ние работим активно по 15 дни - било за пръскане или за прибиране на реколтата. Това са безсмислени разходи, затова е назрял моментът за сдружаване. Лично аз мисля, че то ще се случи скоро, когато всички ние бъдем принудени да го направим.

Особено по отношение на плодовете и тяхната реализация. Няма как да виним търговските вериги ,че внасят чужда стока, защото реално родната ни продукция не е толкова много. Не говоря само за нашата компания, която би могла да привлича и по-малки овощари за складиране на тяхната продукция. Само в Южна България има подобни бази като нашата, пръснати на 15-20 километра отстояние, затова земеделците биха могли да направят кооперативи - примерно върху 4-5 землища. Това го има по цял свят, просто е настъпило времето да намерим вътрешен стимул да го приложим и в България.

Интервюто взе: Екатерина Стоилова

Христо Кумчев: Докато не се сдружим, не може да виним търговските вериги, че не купуват българското
44974
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
Християнски празници
На Преображение господне се бере първото грозде
Преди над 20 века Коледа слага началото на ново летоброене
Честито Рождество Христово!
Илия Проданов и Радослав Христов:
След протестите – масиран внос на слънчоглед и пореден блокаж в изкупуването на родна стока
147 години от гибелта на поета-революционер
Дълбок поклон пред личността и подвига на Христо Ботев!
Православният свят чества най-светлият празник - Великден
Честито Възкресение Христово!
Жените раздават боядисани яйца и хляб за душите на мъртвите
На Велика събота духът на Иисус Христос слиза в ада
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини