С промени в Наредба 4 за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни (обн., ДВ, бр. 30 от 2023 г.) в Кампания 2025 г. отпада преди това поставеното изискване от тази година фермерите да декларират правни основания за поливните си площи. Ще припомним, че за регистър на поливните площи настояваха овощари и градинари, които са инвестирали в напояване. Мотивът и беше, че само чрез подобен регистър те могат да докажат пред застрахователите, че инвестират в напояване, когато сключват застрахователни договори – а знаем, че в България „застраховки за измръзвания не се сключват преди 20 април“.
Мотивът за последните изменения е, че декларирането на правните основания за поливни площи станали още едно бюрократично бреме за фермерите при очертаването на площите. Затова и в мотивите към поредните поправки в наредба 4 четем, че „за заявления за подпомагане, подадени през 2025 г., се въвежда дерогация за прилагане на разпоредбата на чл. 82 от Наредба 3 от 2023 г. и предвиденото в нея намаление от 1% за всеки работен ден на сумата, на която кандидатът би имал право при подаването на заявление за подпомагане след крайната дата за подаване и редактиране, като за чл. 12, ал. 2 се предвижда то да не се прилага“.
Но с този обяснителен текст на мотивите настъпва една бъркотия, защото в проектоизмененията на наредба 4 имаме само едно изречение и то гласи че „в преходните и заключителни разпоредби се създава § 3г: За заявленията за подпомагане, подавани през 2025 г., чл. 7, ал. 2, т. 5 и чл. 12, ал. 2 не се прилагат.“ ( В оригиналния текст дори не са поставени запетаи, които да отделят обстоятелственото пояснение "подавани през 2025 г.", без които се губи логиката на това, което администраторът иска да каже.)
Когато отваряме мотивите за промените изненадващо се натъкваме и на следните препратки от наредба 4 към наредба 3 от 2023 г., в където пише следното - „предложените допълнения в Наредба № 4 от 2023 г. са насочени към гарантиране на възможността за подаване на заявления за подпомагане и извършване на изменения в тях от всички земеделски стопани, които желаят да кандидатстват за подпомагане, без да им бъде налагана санкция за подаване на заявления след 15 май 2025 г. Допълнението, свързано с отлагане предоставянето на документи за правно основание за напояване цели намаляване на административната тежест за земеделските стопани“. Само че ние не разбираме за които стопани става въпрос – за всички или само за някои.
Казва се също, че „за заявления за подпомагане, подадени през 2025 г. се въвежда дерогация относно прилагането на разпоредбата на чл. 82 от Наредба № 3 от 2023 г. и предвиденото в нея намаление от 1 % за всеки работен ден на сумата, на която кандидатът би имал право при подаването на заявление за подпомагане след крайната дата за подаване и редактиране, респективно се предвижда чл. 12, ал. 2 да не се прилага. По този начин се уеднаквява срокът за подаване и редактиране на заявления по чл. 12 от Наредба 4 от 2023 г. Промяната се налага и поради факта, че едва 43% от кандидатите по директни плащания, които подават заявления за подпомагане в предходни години, са подали заявление към момента. Отмяна на намалението се предлага, за да бъдат създадени всички необходими условия за правилното администриране на интервенциите по директни плащания. За да се гарантира възможността в най-пълна степен земеделските стопани да кандидатстват за получаване на директна подкрепа, респективно да отговарят на изискванията за това.
Корекциите в наредба 4 са качени за обсъждане на интернет страницата на агроведомството и по тях се приемат предложения до 7 май включително. Сонор.бг поиска разяснения по мотивите, защото в крайна сметка не става ясно за кого няма да се налага санкции за закъснение при подаването на заявления. Очакваме отговор от МЗХ.