Въпреки модерността и призивите към вегетарианство българинът е любител на луканката и другите месни деликатеси, като през 2017 г. в страната са продадени колбаси за над 540 милиона лева. Това сочи проучване на маркетинговата агенция Синя точка (Blue po!nt), публикувано в бюлетина от Асоциацията на месопреработвателите в България. Според този анализ над 38 на сто от запитаните редовно купуват луканка, 33 на сто от потребителите пък почти всекидневно имат в менюто си шпекови салами, а 31 процента съобщават, че филетата редовно присъстват в потребителската им кошница.
Според изследването информираността на потребителите за съдържанието на месо в колбасите влияе все повече върху техния избор. Над 92 на сто от анкетираните са отговорили, че при избора на колбаси най-важното за тях е съдържанието на месо.
Анкетата сочи, че 87,6 процента от купувачите държат да разберат какъв е срокът на годност на продукта, а 87 на сто стриктно се интересуват какъв е произходът на месото. Известно е, че основната част от месо преработвателната ни индустрия използва като суровина вносни продукти.
Според данните на НСИ производството на местни продукти отбелязва ръст и това личи от данните за производството. През миналата година например производството на колбаси е нараснало с 8 на сто спрямо 2016 г.
Самият председател на Асоциацията на месопреработвателите Атанас Урджанов припомня, че с 40 на сто се е увеличило и потреблението на свинско месо в страната. Наблюдава се и друга тенденция – на лек ръст в предпочитанията към сухите колбаси за сметка на пресните. Докато при пресните колбаси се отчита 20 процента понижение в потреблението при луканките и сухите колбаси има леко нарастване при покупките.
Според хората от бранша новите надписи върху етикетите на продуктите, които дават и по-цялостна информация за качеството на продукта, са причина за засилване на интереса към тези продукти. От своя страна производителите се съобразяват с търсенията на хората, които желаят изкуствените консерванти да бъдат замествани с естествени. Пример за това са нитратите, които постепенно се заместват с растителни продукти, съдържащи тези елементи.
Лактоферинът пък, който е гликопроеин и е основен желязосъдържащ протеин в човешкото мляко, успешно замества други изкуствени консерванти, използавни досега. Той има антибактериално действие, включително и срещу Ешерихия коли, поясняват експертите от месната индустрия.