В средата на януари Сдружението за традиционни местни продукти за първи път участва на изложение извън България, представяйки вкусните български деликатеси пред най-голямата световна витрина на храни, каквато е „Зелената седмица“ в Берлин. До този момент месопреработвателите търсеха основни пазари в страната. От миналата година обаче те водят активни преговори с голямата германска верига „Кауфланд“.
Пред Синор.БГ председателят на сдружението Димитър Маджаров представи стратегията за разпространение на типичните български храни, които ни отличават от останалите.
Г-н Маджаров, как се разви сдружението през последните години?
За разлика от повечето организации, които след учредяването им, се разрастват, при нас са наблюдава обратна тенденция. При създаването ни през 2010-2011 г. участваха 25-27 фирми, а днес членовете на сдружението са 16. На практика останаха тези колеги, които действително милеят за нашата кауза и държат да развиват традиционните месни продукти в страната. Именно затова и дойдохме на изложението в Берлин, за да запознаем европейските клиенти с българските традиции и вкус.
В зората на създаването си вие имахте амбицията да навлезете на чуждите пазари. Случи ли се това през годините?
Изключително трудно вървят нещата до този момент. Въпреки опитите да намерим пазарни ниши за навлизане на наша продукция сред българските общности в отделните европейски държави, на този етап нашите предприятия не са намерили варианти за подобен пробив. Единственият път, когато българските традиционно-сушени продукти, се продаваха в търговските вериги в Европа, беше чрез марката LIDL в рамките седмица на балканските продукти, организирана от веригата.
Тогава ние продавахме врат „Тракия“, филе „Елена“ и луканка „Панагюрска“, но всички те бяха под марката на търговската верига, така че нито един потребител не разбра кои български производители стоят зад нея. Това беше единственият пробив - чрез чужда верига да се стигне до европейския пазар.
А по отношение на арабските пазари?
Там нещата са още по-сложни, защото тези държави са изключително чувствителен към идеята в едно предприятие да се работят едновременно продукти от свинско месо и от говеждо. Единственият продукт, който можем да представим, е говеждата пастърма. Предприятията трябва да докажат, че произвеждат само говежди продукти, ако искат да се пласират на тези пазари и това се оказва голяма пречка. Затова и ние се опитваме да навлезем в рамките на Европейския съюз, където шансовете за нашите продукти са значително по-големи.
По какъв начин би могло да стане това?
Надяваме се изключително на помощта на държавата. Ако държавните институтции поискат веригите, които са представени в България, да дадат възможност на българските стоки да влязат на техния пазар, както ние сме дали възможност те да продават у нас, тогава и шансовете са големи. Намирам го за нещо нормално, затова започнахме подобни преговори.
Като сдружение очакваме много скоро да започнем да продаваме в 12 магазини от веригата „Кауфланд“ в Германия. Засега поради различни бюрократични спънки продуктите още не са тръгнали от България, но очакваме пробив, защото е постигната договореност. Това, което като сдружение зависеше от нас, го направихме и ще продължим в тази посока. Защото сме длъжни да преследваме упорито търговските си планове. И ще продължим да работим с останалите големи търговски вериги в ЕС.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова