За да докажат ефективност с проектите, които ще бъдат подпомогнати по интервенцията за нови земеделски стопани, кандидатите, трябва да увеличат стопанствата си с поне 2 хил. евро стандартен производствен обем (СПО) и да назначат поне един нов работник. Това гласят критериите за оценка на проектите, които нови земеделски стопани на възраст от 41 до 65 години ще депозират в Системата за електронно управление на фонд „Земеделие“, след като до края на седмицата бъде обявен съответния прием.
Припомняме, че това е третата интервенция за частни инвестиции след тези за млади фермери и за много малки стопани, чийто прием беше отворен през миналата седмица с краен срок малко преди края на януари 2025 година.
В първия текст от насоките за кандидатстване по интеревенцията на нови стопани ви запознахме с важни особености, които може да проследите в този линк.
Припомняме, че подпомагането е 30 хил. евро, или близо 60 хил лева, отпускани за изпълнението на инвестиционните проекти, при представен бизнес план, който стопаните трябва да изпълнят до 36 месеца, считано от датата на сключване на административния договор. Плащанията стават на два транша, а купената техника трябва да се използва поне 5 години след усвояване на субсидията.
За да бъде одобрен даден проектът, кандидатът трябва да натрупа минимум 10 точки, а таванът, който ви гарантира подписване на договор, е 40 точки. Първите 10 точки се дават за стопани, отглеждащи култури или животни от така наречените „чувствителни сектори“. Други 5 точки се дават, ако в бизнес плана кандидатът обещава да увеличи с най-малко 2 000 евро СПО земеделското стопанството. За сертифицирани нови биофермери ще се трупат още 3 точки, а при създаване на нови работни места – още 2 точки, така че дотук стават 20 точки.
В случай, че в бизнес плана кандидатът е посочил, че не по-малко от 2 250 евро от полученото първо плащане са насочени към инвестиции в дълготрайни материални активи, възобновяеми енергийни източници ВЕИ и други технологии които осигуряват опазване на околната среда, намаляват ефекта от климатичните промени или подобрят биосигурността на животновъдните ферми, тогава проектът получава още 8 точки. Когато проектът попада в общини, водени селски райони, се дават още 10 точки, други две са за кандидати с трайни увреждания – с документ от ТЕЛК.
За заявления за подпомагане, получили еднакъв брой точки, за които е наличен частичен разполагаем бюджет, класирането се извършва в низходящ ред съобразно получения общ брой точки по критериите за оценка по следните приоритети:
- приоритет по критерий за подбор 1 „Проекти за дейности, които се изпълняват в приоритетен сектор“. В случай, че заявления за подпомагане имат равен брой точки по критериите за оценка от посочения приоритет, същите ще бъдат класирани съобразно получения общ брой точки по критериите за оценка по следните приоритети:
приоритет по критерий за подбор 6 „Проекти, които се изпълняват от бенефициенти със стопанства в селски район“.
В случай, че заявления за подпомагане имат равен брой точки по критериите за оценка от посочения приоритет, същите ще бъдат класирани съобразно получения общ брой точки по критериите за оценка по следните приоритети:
приоритет по критерий за подбор 5 „Проектното предложение включва инвестиции в активи, водещи до подобряване на производителността, опазване на околната среда, справяне с климатичните промени, включително и подобряване на биосигурността на животновъдните обекти.
В случай, че заявления за подпомагане имат равен брой точки по критериите за оценка от посочения приоритет, същите ще бъдат класирани съобразно получения общ брой точки по критериите за оценка по следните приоритети:
приоритет по критерий за подбор 3 „Проекти, свързани с производството на биологично сертифицирани селскостопански продукти“.
Формула да изчислите СПО на фермите
Заявленията за подпомагане и Бизнес планът по образец се попълват в електронен формат в СЕУ.
Ето и документите, които кандидатите трябва да представят:
* Документ за собственост на земя и/или земеделска земя, и/или влязъл в сила договор за наем, вписан в службата по вписванията към съответния районен съд и/или вписан в службата по вписванията към съответния районен съд и регистриран в съответната общинска служба на МЗХ договор за аренда, с минимален срок пет години, като е допустимо не повече от 12 месеца от срока да е изтекъл към датата на подаване на заявлението за подпомагане, с изключение на случаите посочени в раздел 7. „Допустими кандидати/бенефициенти“, „I. Критерии за допустимост на кандидатите“, т. 3. (Приложими за формиране на минималния икономически размер на стопанството от 4 000 евро СПО); (Когато към датата на кандидатстване не е представен документът/ите, то следва да бъде/ат представен/и най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности).
Документите се придружават с актуална скица на имота/ имотите, която се представя най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности, в случай че ДФ „Земеделие“ не може да извърши служебна справка.
* Документи, удостоверяващи право на ползване с регистрирано в общинската служба по земеделие правно основание, извън представените по т. За имотите, попадащи в границите на урбанизирани територии, както и за имотите върху които са разположени животновъдни обекти и на тях не се отглеждат култури, които участват при формиране на СПО, се изисква само документ удостоверяващ право на ползване и не се изисква документ за регистриране на правното основание в общинската служба по земеделие. (Приложими за изчисляване на общия начален икономически размер на стопанството от раздел 7. „Допустими кандидати/бенефициенти“, „I. Критерии за допустимост на кандидатите“, т. 2. 4. Когато към датата на кандидатстване не е представен документът/ите, то следва да бъде/ат представен/и най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности);
* Документ за собственост на животновъдните сгради и помещения и/или документ за ползване на животновъдните сгради или помещения или на земята, върху която са разположени пчелините (в случай на пчеларство), вписан в службата по вписванията към съответния районен съд. Документът за ползване следва да е влязъл в сила към датата на кандидатстване и със срок на действие не по-малко от пет години, като е допустимо не повече от 12 месеца от срока да е изтекъл към датата на подаване на заявлението за подпомагане, (важи за т. 2.5 от „I. Критерии за допустимост на кандидатите“ към раздел 7. „Допустими кандидати/бенефициенти“); (Когато към датата на кандидатстване не е представен документът/ите, то следва да бъде/ат представен/и най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности).
* Документ за професионални умения и компетентности, съгласно т. 22 от „Определения“ предоставя се от кандидата ФЛ и от собственика на предприятието на ЕТ или едноличния собственик на капитала на ЕООД кандидат (в случай че към момента на подаване на заявлението за подпомагане, документът е наличен. Документът не е задължителен при подаване на заявлението за подпомагане, при условие, че кандидатът е поел ангажимент в бизнес плана да премине обучение за покриване на съответното изискване в срок, не по-късно от избраната крайна дата на периода за изпълнение на бизнес плана); (Когато този документ не е представен към датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности.);
* Мотивираната писмена обосновка, придружена с доказателства за причините за разликата в заявената по схемите и мерките за директни плащания площ (последно заявената за подпомагане по тези схеми и мерки) и площта, заявена по заявлението за подпомагане по настоящата интервенция (само в случай че кандидатът има подадено заявление по схемите за директни плащания и заявените площи по схемите са над 3 на сто спрямо посочените в заявлението за подпомагане); (Когато този документ не е представен към датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности);
* Лицензи, разрешения и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията, изискуеми и издадени съгласно българското законодателство във връзка с т. 24 от I. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от раздел 7. „Допустими кандидати/бенефициенти“ или писмени доказателства, че е направено искане за издаването им от съответния орган; (Когато този документ не е представен към датата на заявление за подпомагане предложение, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности);
* Декларация при кандидатстване - Приложение № 6. (Документът се подписва с КЕП от кандидата физическо лице, едноличния собственик на предприятието кандидат или едноличния собственик на капитала на ЕООД и се представя в СЕУ към заявлението за подпомагане. Когато този документ не е представен към датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности);
* Декларация съгласно Приложение № 5 по чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП (по образец, утвърден от министъра на икономиката и индустрията); (Когато този документ не е представен към датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности);
* Документ от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ/БД), удостоверяващ съответствие с режимите на защитените територии, въведени със Закона за защитените територии, и/или режимите на защитените зони, въведени със Закона за биологичното разнообразие, за площите от стопанството на кандидата, и за животновъдната дейност, които попадат в тях (във връзка с изискването по т. 6. 3 от „I. Критерии за допустимост на кандидатите“ от раздел 7. „Допустими кандидати/бенефициенти“, които попадат в обхвата на защитените територии и защитените зони); (Когато този документ не е представен към датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности)
* Опис на животните, заверен от официален ветеринарен лекар не по-рано от един месец преди датата на подаване на искането за второ плащане (в случай, че ползвателят отглежда видове животни, които не трябва да се регистрират в ИИС по реда на Наредба № 6 от 2013 г.)
(Когато този документ не е представен към датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока, указан в писмото за отстраняване на несъответствия и нередовности)
Допълнителни документи, доказващи съответствие с приоритет по критериите за оценка:
1. Документ за собственост на земя и/или земеделска земя, и/или договор за наем, (включително ако е вписан в службата по вписванията към съответния районен съд) и/или вписан в службата по вписванията към съответния районен съд и регистриран в съответната общинска служба на МЗХ договор за аренда, които са предоставени за временно ползване с договор за наем и/ или аренда на трети лица преди датата на подаване на заявлението за подпомагане. (Документите се изискват само за земята, която кандидатът не обработва или е предоставил на трети лица за обработка); (Документът се представя само ако в заявлението за подпомагане кандидатът е отбелязал, че отговаря на критерия за подбор № 2 от Раздел 12).
2. Документ от кандидата, доказващ процедура по освидетелстване пред ТЕЛК. (Документът се представя само ако в заявлението за подпомагане кандидатът е отбелязал, че отговаря на критерия за подбор № 7 от Раздел 12).