Европейската комисия прие днес пакет от мерки, за да помогне на гражданите да си осигурят адекватни доходи при пенсиониране чрез подобряване на достъпа до по-добри и по-ефективни допълнителни пенсии. Предложените действия имат за цел да допълнят, а не да заменят публичните пенсии, които са в основата на пенсионните системи във всички държави членки.
Днешният пакет е част от стратегията на ЕК за Съюз на спестяванията и инвестициите (ССИ), която има за цел да създаде повече възможности за домакинствата да изграждат богатството си чрез капиталовите пазари, като същевременно стимулира икономическия растеж и конкурентоспособността на ЕС.
С оглед на демографските промени и динамиката на пазара на труда, които изискват адаптиране на пенсионните системи, допълнителните пенсии — както професионални, така и лични — могат да помогнат на гражданите да постигнат по-разнообразен пенсионен доход, като повишат финансовата сигурност и стабилност след приключване на трудовата дейност на новите поколения.
Хората би могло да допълнят ползите от държавните пенсии, които в много случаи няма да бъдат достатъчни за поддържане на адекватен жизнен стандарт, особено сред уязвимите хора и жените, където разликата в пенсиите между мъжете и жените понастоящем е 24,5 %.
По-силните и по-ефективни схеми за допълнително пенсионно осигуряване също могат да допринесат за икономическия растеж и конкурентоспособността на Европа чрез мобилизиране на дългосрочни спестявания за продуктивни инвестиции. Целта на предложените мерки е да се засили както търсенето, така и предлагането на допълнителни пенсии. Инициативите изцяло зачитат правомощията на държавите членки да организират и проектират своите национални пенсионни системи, както и автономността на социалните партньори, когато те отговарят за създаването и управлението на пенсионни схеми.
Този пакет надгражда и допълва другите обявени до момента инициативи на Комисията за ЗРЗ, включително финансовата грамотност , препоръките за спестовните и инвестиционни сметки, които заедно имат за цел да подобрят финансовото благосъстояние на гражданите на ЕС, по-специално чрез разширяване на възможностите за получаване на по-добра възвръщаемост на техните спестявания.
ЕК препоръчва да има система за проследяване на пенсиите, информационните табла за пенсиите и автоматичното включване в схеми за допълнително пенсионно осигуряване. Ето и останалите препоръки към държавите членки:
Прилагане, в съответствие с националните обстоятелства и при пълно зачитане на ролята и автономността на социалните партньори и прерогативите за колективно договаряне, на автоматичното включване, т.е. автоматичното включване на работниците в допълнителните пенсии, с пълна свобода на лицата да се откажат от участие. Това ще се ръководи от съществуващите добри практики в ЕС и поуките, извлечени от други държави. Това е начин за увеличаване на участието в схеми за допълнително пенсионно осигуряване и за отключване на по-голям мащаб на пазарите на допълнително пенсионно осигуряване;
По-нататъшно разработване на всеобхватни системи за проследяване на пенсиите, за да се предостави на гражданите ясен преглед на техните пенсионни права и прогнозни обезщетения във всички пенсионни схеми. Такива системи за проследяване ще спомогнат за преодоляване на слабото участие в допълнителните пенсии, което често се дължи на ограничената осведоменост на гражданите относно бъдещата им пенсия. Те следва да бъдат съвместими с Европейската услуга за проследяване, като подкрепят трансграничната мобилност; и
Разработване на национални информационни табла за пенсиите, за да могат създателите на политики в държавите членки да имат по-добра представа за обхвата, устойчивостта и адекватността на своята многостълбова пенсионна система. Тези национални информационни табла в крайна сметка ще бъдат включени в информационно табло за пенсиите на равнището на ЕС.
Законодателно предложение за изменение на Директивата относно институциите за професионално пенсионно осигуряване (ИППО) II
С Директивата за ИППО II се определят общи стандарти на ЕС за гарантиране на добро управление и надзор на ИППО, като същевременно се зачита ролята на социалните партньори. Много схеми обаче остават твърде малки, за да диверсифицират инвестициите си и да осигурят оптимални резултати за спестителите.
За да се отключи потенциалът на професионалното пенсионно осигуряване, Комисията предлага да се укрепи и модернизира рамката, за да се подкрепят по-добре ефективността, мащабът и доверието в допълнителните пенсии.
Прегледът подобрява защитата на спестителите и премахва пречките пред пазарно ориентираната консолидация и други форми на насърчаване на икономиите от мащаба. Тези мерки ще помогнат на ИППО да работят по-ефективно, да намалят разходите, да диверсифицират инвестиционните си портфейли, включително в собствен капитал, за да осигурят по-висока възвръщаемост на спестяванията на гражданите. Това също така допринася за увеличаване на възможностите за финансиране на европейските дружества.
Законодателно предложение за изменение на Регламента за общоевропейския продукт за лично пенсионно осигуряване (ОЕПЛПО)
Преразглеждането на Регламента за ОЕПЛПО има за цел да направи общоевропейския продукт за лично пенсионно осигуряване (ОЕПЛПО) по-привлекателен, достъпен и икономически ефективен вариант за вложителите. С него ще бъдат премахнати съществуващите изисквания и проектни характеристики, които са възпрепятствали използването на ОЕПЛПО, като същевременно ще продължи да се гарантира високо равнище на защита на потребителите.
С прегледа се въвежда финансово приемлив и лесно достъпен „основен ОЕПЛПО“, инвестиран в обикновени финансови активи и предлаган на обществеността без консултации. Спестяващите ще имат достъп и до „специфични“ ОЕПЛПО, които могат да включват гаранции и по-сложни активи, изискващи съвет, за да се гарантира разбирането им от страна на потребителите. В резултат на това ОЕПЛПО ще може да се адаптира към различните предпочитания на инвеститорите и ще бъде подходящ за различни видове доставчици, включително управители на активи и застрахователи. ОЕПЛПО ще бъде отворен и за използване на работното място и би могъл да служи като средство за автоматично регистриране, когато това е разрешено съгласно националното право и при пълно зачитане на прерогативите и автономността на социалните партньори.
Тези промени ще облекчат пречките пред предоставянето и разпределението, ще разширят избора за вложителите, подкрепен от благоприятно и последователно данъчно третиране, тъй като от държавите членки ще се изисква да предлагат сравнимо данъчно третиране между националните продукти за лично пенсионно осигуряване.
Изясняване на принципа на консервативния инвеститор
Принципът на консервативния инвеститор урежда начина, по който ИППО и доставчиците на ОЕПЛПО следва да инвестират и управляват своите портфейли от активи. Този принцип обаче е тълкуван и прилаган по много различен начин в отделните държави членки, което често е ограничавало пенсионните схеми в способността им да диверсифицират инвестициите, по-специално в собствения капитал. В съответствие със стратегията за ЗРЗ, приетото днес съобщение на Комисията изяснява принципа с цел увеличаване на инвестициите в собствен капитал — както частни, така и регистрирани на фондовата борса — за да се помогне на гражданите да получат по-висока дългосрочна възвръщаемост на спестяванията си и да се освободят нови източници на финансиране за икономиката на ЕС.
Предложенията за изменение на Директивата за ИППО II и Регламента за ОЕПЛПО сега ще трябва да бъдат договорени и одобрени от Европейския парламент и Съвета. Комисията ще наблюдава изпълнението на препоръката на национално равнище чрез няколко механизма, включително европейския семестър. Тя ще насърчава обмена на опит и най-добри практики между държавите членки.




