Начало » Новини » Интервю
24.01.2024 г.

За малкия бизнес „Зелената седмица” в Берлин си е скоростна писта към външните пазари

От 19 до 28 януари
За малкия бизнес „Зелената седмица” в Берлин си е скоростна писта към външните пазари

sinor.bg

Отликата на българското представяне в тазгодишното издание на най-голямото европейско изложение за храни „Зелената седмица”, което по традиция се организира през януари в германската столица, се характеризира с присъствието основно на малкия и среден бизнес. И което е по-важно – всичките 11 компании от областта на млеко- и месопреработката, пчеларството, винарската индустрия, биопроизводството, преработката на билки и етерично-маслени култури са единодушни, че благодарение на изложението в Берлин те достигат до важни за тях външни пазари – не само в Германия, но и по света.

Добри възможности за намиране на партньори зад граница тази година очакват земеделските розопроизводители от Казанлък Петър Симеонов и Стела Иванова от Казанлък, които участват за втори път в „Зелената седмица”. „Изключително сме доволни от миналогодишното си представяне, защото германските потребите оцениха качеството на козметичните ни продукти с марката „Кримас”, обясни за читателите на Синор.бг Стела Иванова. През онлайн магазина на компанията те през цялата година редовно получават заявки от Германия, което означава, че качеството е оценено и от европейците.

Зелена седмица, Берлин

Както повечето изложители на българския щанд, Петър и Стела също имат дългогодишна фермерска история.  Първоначалният им опит да започнат розопроизводство датира през 1992-1993 година, но поради липсата на опит се провалят. Само че не се отказват и през 1998 г., вече добре подготвени инвестират в нови насаждения. И така, чак досега. Освен 140-те декара с рози те отглеждат също 65 дка с лавандула. Имат и винени лозя. Поради ограничените си възможности не разполагат със собствена розоварна, затова произвеждат етеричните масла в дестилерия в град Гурково. Добре са обмислили обаче маркетинговата си стратегия, като преработват само такова количество цвят, за което могат да договорят реализация. В България фирмата има постоянни партньори – това са магазинчета, аптеки и дрогерии, където повече от 25 години те предлагат разнообразната си палитра от козметични продукти, посочи Петър. Огромен интерес на изложението в Берлин предизвикаха новите им продукти –  хидратиращ крем с колаген и балсам, чието качество очевидно беше оценено от посетителите.

Българският мед беше оценен от германския министър на земеделието

Още една фирма с дългогодишна история, този път от месопреработвателния бранш, участваше на януарското изложение. Става въпрос за „Плевен мес”, която датира от 1992 г. и заедно с дъщерната си компания „Цър-пър” от пет годин присъстват на германското изложение за храни. Производителите осигуряват цялата гама от месни продукти – сухи деликатеси и пресни колбаси, а благодарение на „Зелената седмица” намират добър пазар в Германия, посочи Николай Моллов, съсобственик на „Плевен мес”. Чрез добре разработена логистика днес те изнасят още за Великобритания, Холандия, дори в Испания, където от 12 години работят с българи, притежаващи там хранителни магазини.

Зелена седмица, Берлин

До 2000 г. „Плевен мес” е носела името на бащата на Николай Тинчо, който полага началото на бизнеса през 1992 г. Днес заедно със сестра си Николай Моллов развива компанията, в която работят 98 души. Маркетинговата им стратегия е насочена освен към продажби на месни деликатеси и колбаси, също и към развитието на „топлите кухни” в супермаркети. През компанията „Цър-пър” те развиват успешен бизнес във вериги като „Фантастико”, Т-маркет”, „Метро”.

През годините те са градили бизнеса си основно със собствени средства чрез кредитиране, като само веднъж са кандидатствали с проект по ПРСР за оборудване. Наскоро са спечелили и чалък проект за монтаж на солари, така че частично ще покрият енергийните си разходи.

В интервю за Синор.бг една от най-дългогодишните изложителки на „Зелената седмица” и биофермер Албена Симеонова, която от десетилетия присъства на това изложение, посочи, че благодарение на тези участия тя разчита на сериозна клиентела от Германия. „Добрата новина е, че вече имам партньор в Германия. Това е компания с участието на редица български търговски представители, които харесват виното ми и съвсем наскоро продадоха първото ми пале”, посочи Симеонова. Търговията се извършва през онлайн платформа, като контрагентите са не само в Европа, но и в Азия.

Алебена Симеонова

По време на самото изложение (от 19 до 28 януари) Симеонова е провела и онлайн презентация, която е оповестена сред стейкхолдери, заявили интерес от цял свят. „Личните ми очаквания са да си намеря сериозен контрагент, защото външните пазари са изключително важни за реализацията на биопордуктите”, обясни още Симеонова.

На въпрос дали българският бизнес се готви за преминаване към еврото, свързано с влизането на страната в шенгенското пространство, биофермерката изрази силни съмнения. „Не смятам, че някой е готов. И тук ще припомня добрата практика от Хърватия, когато година преди влизането на страната в Шенген всеки продукт беше с две цени – в куни и в евро. Именно затова смятам, че още отсега в България и ние трябва да поставяме двойни цени на всеки продукт – не само в големите градове, но и в селата да бъдат в лева и в евро”, посочи Симеонова. Тя даде пример с нейни колеги биофермери от Хърватия, които към този момент не са изгубили от това, че са въвели еврото. „Може би при някои храни има съвсем леко движение в цените на храните. Специално прибиопродукцията обаче не е така”, обясни изложителката.

Родните фермери одобряват възможността през изложенията в чужбина да разширяват външните си пазари. „В Хърватия обаче обръщат много сериозно внимание на развитието и на туризма, и на малките ферми, и на къщите за гости, и на малките хотели. Там бизнесът от туризма подпомага реализацията на продукцията на местните фермери, което у нас към този момент не се е случило. За съжаление, у нас нямаме подкрепа от страната Министерството на на туризма и това е проблем, чието решение трябва да се търси на високо ниво”, подчерта Албена Симеонова.

Сред останалите изложители, за които „Зелената седмица” е добър трамплин за нови партньорства, са също и семейната ферма „Пчелин „Медена долина“ от казанлъшкото село Ясеново, производителите на биопродукти от шипки „Балевски и Киров", винопроизводителите „Фоур френд”, „Домейн Трифонов” и „Мелнишки пирамиди”, земеделският производител Иван Ечев, фирма „Гормоли” и "Розара България”.

Интервютата взе: Екатерина Стоилова

За малкия бизнес „Зелената седмица” в Берлин си е скоростна писта към външните пазари
7144
 

Последни материали
Виж
Партньорства
„Ел Би Булгарикум“ сключва минимум едногодишни договори – и с малки, и с големи ферми
Писмо до МЗХ
От НАЗ алармират за рискове от споразумението между ЕС и Меркосур
Форуми
Зърнопроизводители в Европа инвестират за борба с климатичните промени
Втора вълна от обезщетения за фермерите за чума и едра шарка в Гърция
Финализирано е споразумението за търговия с държавите от Меркосур
Какво можем да засадим близо до ореха?
Свързани материали
Виж
Експертизи
ПВУ финансира школа за „зелена енергия“
Министерство на иновациите и растежа
Меморандум за сътрудничество в областта на зеления водород
След фермерските протести
България и 19 държави в ЕС очакват решения от Европейската комисия по Зелената сделка
Министър Вътев: ЕК да направи цялостна оценка на правилата за Зелената сделка и въздействието й върху земеделието
Предстоящо
Одобрен е бюджетът за участие в изложението „Зелена седмица Берлин 2024“
Традиционното селскостопанско изложение в Берлин
Земеделските министри организират работна среща на „Зелената седмица” в Берлин
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини