Вино, козметика, сирена, шипки, мед, биопесто и черноморска риба – с тези екологични продукти 14 от малките семейни фирми на България представиха страната на тазгодишното световно изложение за храни и напитки „Зелената седмица“ в Берлин, където родното производство присъства със собствен щанд вече 34 години.
Изложителите тази тази година поднесоха храни и лечебна козметика със силно конкурентно качество на продуктите, но и с изкусен маркетинг, без който трудно биха пробили на пазара в Европа. Обединяващото звено между собствениците на 14-те представили се фирми е, че всички те отдавна са открили собствена ниша на българския пазар, смесвайки традиционното с модерното. В същото време бизнес стратегията им е да експериментират, разнообразявайки вкусовете, така че да изненадват приятно потребителите, както се случваше до последния ден на изложението „Зелената седмица“, закрито на 26 януари.
Потърсихме мнението на четирима от представилите се винарски изби в Берлин, две от които за първи път излагаха виното си на това световно изложение, а другите две бяха натрупали опит, благодарение на който вече имат постоянни продажби в германската столица. За да разберем как малкият семеен бизнес се е утвърдил на родна почва и защо търси външните пазари, особено по отношение на биологичната продукция.
Сред първопрохождащите тази година бяха собственикът на винарската изба „НОЯ“ Христо Ковачев от троянското село Орешак и семейството руски емигранти Андрей и Галина Мелникови, които от 16 години живеят в България, а от 2017 година инвестират в лозови масиви в известния с винарските си традиции Сунгурларски регион с избата си „Био Терра“.
Необичайното при Христо Ковачев е, че той не притежава собствени лозя, но 15- годишният му опит в изкупуването на грозде му дава идеята да прави вино от стари български сортове. Върху тази бизнес концепция преди пет години той инвестира в модерната винарска изба в Троянския Балкан, като с европейски средства е успял да се снабди и с няколко машини, последна дума в техниката и технологията на винарската индустрия.
„Залагам на високото качество, като се опитвам да изненадвам потребителя с интересни разработки. От българските сортове изкупувам тамянка от района на Брезово, близо до Пловдив, които са стари масиви, но от тях става превъзходно вино“, разказва Ковачев. Преработва още врачански мискет, който е изключително елегантен, с плодов привкус и изключително пивък. От розетата много интересни комбинации постига с розето от сортовете марслан и каберне фран, а при червените сортове залага на традиционните мерло, каберне фран и малко познатите дорнфелдер траминер. За изложениета в Берлин той не случайно беше изложил вино от създадения в Германия сорт „дорнфелдер“, защото той ще бъде интересен за местната публика.
Семейната фирма произвежда до 100 тона вино годишно, като на българския пазар той добива популярност чрез фермерските пазари и събития на частни клиенти. Гаранция за високото качество на неговите вина са и последните награди, които печели на миналогодишното изложение в Пловдив „Винария 2024“, където марката „Ноя“ е спечелила три златни и един сребърен медал и така неговата изба е била единствената с най-много отличия през 2024 г. Отличени бяха мерлото ни от 2023 г. и траминера от 2020 г. На изложението в Берлин Христо Ковачев присъстваше заедно със сина си, студент по биохимия в Университета в Тюбинген, който като бъдещ енолог и майстор винопроизводител някой ден ще продължи бизнеса на баща си. За винопроизводителя от Орешак първото представяне в Берлин е първа стъпка към откриване на германския пазар, защото достъпът до европейските потребители се крепи на високото качество, посочва още Ковачев.
На подобна стратегия залагат и семейството на руските емигранти Андрей и Галина Мелникови, които от седем години инвестират във винопроизводство, първоначално подпомогнати с евросредства за засаждането на лозята в малкото село Есен в Сунгурларската долина, а впоследствие и с изграждането на малката им винарна, създадена със собствен капитал. Отглеждат 200 декара с винени сортове, но тъй като лозовите им масиви са млади, те не ги натоварват наведнъж,.
„Берем „на зелено“ 60-70 процента от гроздовете, така че растенията успяват да изхранят добре останали плод, за да получим добро вино“, пояснява Андрей. И добавя, че по този начин продукцията придобива необходимата структура, качество и аромат, важни за качествената напитка. Произвеждат основно бели вина и розе – сухи, полусухи и сладки вина за всички вкусове. Сортовете са сира, тамянка, каберне совиньон, каберне фран, гренаж и совиньон блан, като имат и два гръцки сорта, защото с промяната на климата те успяват да узряват и на българските ширини. Предлагат продукцията си основно онлайн, през приятели и с малко винарско магазинче в София. Вината им наистина се отличават с фин аромат и вкусове, които привличат много клиенти.
Подобно на колегата им от Орешак и собствениците на „Био Терра“ работят за разрастването на своя пазар, достигайки до потребителите в Германия. Както са го направили и другите две от българските малки винарни, които отдавна излагат продукцията си в Берлин – на Албена Симеонова и на Слави Трифонов. От няколко години те имат достъп до германския потребител благодарение на една българска стоматоложка Даниела Стоянова, създала преди пет години новата си търговска фирма BOTEVINO. Самата Даниела и днес не може да си обясни как през последните години бавно и полека е започнала да посредничи на малките биологични винопроизводители, за да намерят път, ако не към германския клиент, то поне – до голямата българска и славянска общност, които живеят в столицата и околността. Идеята дошла след неформален разговор със Слави Трифонов от избата „Домейн Трифонов“, който предложил на Даниела като човек с много контакти да направи връзката между него и други български фирми, представящи се на „Зелената седмица“, към берлинския пазар.
Постепенно се присъединили и други малки преработватели, като самата Даниела започнала да прави презентации на качествените биовина за българската общност, в която през миналата година се включили и производители на сирена и месни деликатеси. На една от тези презентации участвали и семейството на Антон Енчев от град Левски, които повече от 30 години отглеждат биволи и крави, а преди десетина години инвестираха в мандра, чиито качествени млечни и месни продукти от биволско и краве мляко за втори път се представят на изложението в Берлин.
„Благодарение на българите, които работят и учат в германската столица, родният бизнес успява да се наложи не само в чисто българските магазини, но и в германските, които също изкупуват наши вина и сирена, разказва за синор.бг Красимир Върбанов, чиято търговска фирма действа от 4 години, а отскоро предлага и вкусните продукти на семейство Енчеви. В Берлин се оказва, че има много български магазини – в един квартал може да откриете поне 4 подобни обекта. Именно това дава надежда на малките семейни фирми да разширят потребителската си аудитория, която цени високото качество, постоянно поддържано от биологичните производители.
Екатерина Стоилова