България започва да прилага Рамковата програма за местните традиционни и регионални традиционни продукти с изпълнение на първата мярка, заложена в нея, чрез която администрацията трябва да установи връзка с местните инициативни групи, местните инициативни рибарски групи, както и представители в областта на образованието, науката, местната власт и туризма. Това е съобщил при вчерашната си среща със заинтересованите страни заместник-министърът на земеделието Георги Събев.
През годините много организации и институции са работили по темата, но липсата на цялостна държавна политика към традиционните храни е попречила на това информацията за продуктите да е на едно място, за да могат всички заинтересовани страни – включително бизнесът и производителите, да надграждат и произвеждат такива продукти. Това вече ще се промени“, посочи още заместник-министърът.
Следващата стъпка е да започне събирането и систематизирането на информацията от цялата страна. Самата рамкова програма дава методика за остойностяване на местните традиционни и регионалните традиционни продукти, така че информацията да бъде събрана в единен регистър.
Събев подчерта и важната роля на общините и местните инициативни групи, които е необходимо да взаимодействат в максимална степен с локалния бизнес за постигането на по-добро развитие на традиционните продукти за съответния регион. Георги Събев представи и напредъка по реализацията на проекта за дигитална карта на българския туризъм, в която ще се съдържа информация за всичко, което може да бъде видяно в страната ни – обичаи, традиции, храна, напитки, култура, история и други.
Срещу обезлюдяването на селата
В срещата, която се проведе в онлайн формат, участваха представители на местни инициативни групи, специализирани гимназии, неправителствени организации от сектора, както и други експерти и заинтересовани страни. Присъстващите се обединиха, че Програмата е политическа рамка, която до момента е липсвала и нейната реализация е важна не само за пряко ангажираните с нея, но и за развитието на страната. Предстои участниците да изпратят информация за всички продукти и проекти, по които са работили с местни и регионални традиционни продукти. „Необходимо е да работим за това да има реални продукти, с реални производители и те да получават видимост. Колкото по-скоро започнем да даваме тази видимост, толкова по-бързо ще се разгръща този потенциал“, каза в заключение заместник-министър Събев.