Точно преди Великден, на 20 април парламентарната комисия по земеделие ще изслуша представителите на реалния селски туризъм, пострадали заради политическите игри и скандали с къщите за гости, на които сме свидетели повече от 12 години. Ако управляващата коалиция, чиито врагове успешно я оплюват от началото на мандата досега, успее да разреши оплетения казус със селските къщи, със сигурност би поставила на място не само цялото роднинско войнство на депутати и кметове, приближени до сегашната опозиция, които с европари успяха да си настроят крайградски вили. Но биха прокарали и път за разрешаване и на куп други съдебни спорове, докарали до фалити огромна част от законно работещия бизнес.
Скандалът с така наречените „къщи за тъщи” ни беше припомнен през миналата седмица, когато група от съдържателите на реално работещи селски къщи, честно изградили бизнеса си със средства от ПРСР 2007-2013 г., се срещнаха със зам. министъра на земеделието Иван Христанов, за да потърсят съдействие за разрешаване на оплетения юридически проблем, спретнат им от предишното 12-годишно управление. На срещата присъстваха още директорът на фонд „Земеделие” Николай Каварджиклиев, експертът от вътрешния одит Денислав Соколов, а от страна на бизнеса - председателят на програма “Пендара” Гергана Кабаиванова, както и адвокат Катрин Стоилова, представляваща засегнатите мениджъри, развиващи селски туризъм.
Пред Синор.бг адвокат Стоилова поясни, че „от 2019 г. досега работещите къщи за гости не могат да получат разбиране и адекватна защита на правата си от нито една институция в България. Като в същото време „се оказват „виновни“ за ангажименти и отговорности, които договорно не са поемали с държавните институции. Всичко това е резултат от приет преди три години нормативен акт, въз основа на който вместо истинските виновници за източване на евросредства с „къщите за тъщи”, осъдените да връщат евросредства са хората, решили да развиват селски туризъм. Но пострадали жестоко, защото в момента сметките на някои от тях са запорирани - въпреки все още неприключените дела срещу тях. Срещу други пък са правени опити за откриване досъдебни производства сякаш те са най-големите углавни престъпници в държавата", се посочва в 25-странчния доклад, който адвокатът е представил на сегашното ръководство на агроминистерството и фонд „Земеделие”.
Ето и накратко закусът, вкарал собствениците на селските къщи в поредния „Параграф 22”.
Още през 2018 година в окончателния одиторски доклад на ЕК за изпълнението на ПРСР 2007-2013 г. (така наречената последваща оценка (ex-post) КАТО ОСНОВЕН ПРОБЛЕМ СЕ ПОСОЧВА недвусмислената констатация, че „ДФЗ е пропуснал да приеме навременно методология за санкциониране на нарушенията, извършени по ПРСР в този период”. Управлението на ГЕРБ обаче реагира много по-късно, когато се разбира, че ЕК ще санкционира България за касуза с къщите.
И през 2019 г. се демонстрира привидна активност - уж за разкриване на реалните виновници. Първите проверки, извършени в периода до 30 юни 2019г., показват, че голяма част от къщите за гости функционират по предназначение, приемат гости, реализират нощувки, плащат данъци, т.е. развиват туризъм в най-слабо развитите селски райони в България. В повечето контролни листове от тези проверки се съдържа изрична констатация от ДФЗ, че„не са налични данни и информация за неизпълнение на договорни и нормативни задължения на ползвателя, които да налагат извършване на разширен екс-пост контрол по проекта; инвестицията функционира като къща за гости; не е констатирана промяна на функционалността; активите са налични и функционират и приложените към заявката за плащане документи са налични при бенефициера.“
Все пак, в хода на проверките се установява, че има и къщи за гости, които в действителност не функционират по предназначение, не приемат гости, нямат нощувки, не могат да докажат почти никаква икономическа дейност.
Раздутия балон, наречен подкрепа за дребните фермери
Под обществения натиск и засиленото наблюдение от страна на европейските органи, ДФЗ и действащото правителство действат като „слон в стъкларски магазин“ – вместо справедливо да определят и санкционират неработещите къщи за гости, те постфактум предприемат санкционни мерки срещу всички бенефициенти по мерки 311 и 312 от ПРСР 2007-2013 г.
В края на юни 2019 г., в спешен порядък Народното събрание приема промени в Закона за подпомагане на земеделските производители („ЗПЗП“), обн. в ДВ на 28.06.2019 г., с които оправомощава изпълнителния директор на ДФЗ да одобри правила за санкциониране на нарушения, извършени от бенефициенти по мерките от ПРСР 2007-2013 г., както и да издава актове за установяване на публични държавни вземания (АУПДВ) и решения за налагане на финансови корекции, които подлежат на предварително изпълнение (чл. 27, ал. 5 – ал. 9 от ЗПЗП).
ДФЗ е притиснат от изтичащия през октомври 2019 г. мониторингов срок за последните проекти по мерки 312 и 311 от ПРСР 2007- 2013 г. На 30.08.2019 г., един месец преди края на мониторинговия период, шест години след подаването на заявленията за кандидатстване за безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР 2007-2013 („Правилата“), издадени от Изпълнителния директор на ДФЗ, с които се въвеждат тежки санкции за бенефициентите.Така че чадърът над „къщите за тъщи” е измислен перфектно.
И въпреки липсата при проверките през юни 2019 г., в края на октомври 2019 г. изведнъж се констатират нарушения в немалка част от къщите за гости, при които 5-годишният мониторингов период за много от проектите вече е изтекъл. Тогава ДФЗ изпраща уведомителни писма до около 90% от бенефициентите от последния прием на заявления по ПРСР 2007- 2013 г., с които им се съобщава, че към тях се открива производства по издаване на актове за публични вземания АУПДВ с аргумента, че в хода на допълнително извършени проверки било констатирано неизпълнение на заложените в бизнес плановете прогнозни приходи и параметри за устойчива заетост от страна на бенефициентите. „ДФЗ обаче не представя доказателства относно конкретния период/дати, когато са извършени тези проверки, нито е информирал бенефициентите за тях”, посочва адвокат Стоилова.
На практика, за да оправдае свои грешки, неефективност и ненавременно осъществен контрол дали къщите за гости реално работят, през 2019 г. фондът е прехвърлил цялата вина върху 90 на сто от получателите на субсидии по тези мерки, дръзнали да помечтаят и осмелили се да кандидатстват за безвъзмездна финансова помощ от Европа, коментира и Гергана Кабаиванова. И добавя как казусът "къщи за тъщи" се употребява напоително с политически цели вече две години, без да бъде помогнато на реалните потърпевши. Защото още през 2018 г. европейските одитори са предупредили, че истинският виновник за „къщите за тъщи” е била администрацията във фонд „Земеделие”.
Докладът на адвокат Стоилова заедно с молбата на бизнеса да се намери решение на техния проблем е депозиран до председателите на комисиите по земеделие Пламен Абровски, на туризма Илин Димитров и до евродепутата Цветелина Пенкова. Изход от сложната ситуация тепърва ще се търси и от депутатите от „Продължаваме промяната” Росен Костурков, Гергана Данева и Екатерина Димитрушева, поясни още Гергана Кабаиванова.
На заседанието си на 20 април комисията по земеделие в парламента ще изслуша потърпевшите представители на бизнеса. Да се надяваме, че народните представители ще се обединят около правилното законодателно решение.
Екатерина Стоилова