Правителството на САЩ гледа на пазарите в югоизточна Азия като на алтернатива за продажбата на соя, царевица, свинско и редица други селскостопански продукти за Китай, съобщи електронното издание Producer.
Дениъл Уитли от американската Служба за селското стопанство в чужбина и колегите му се стремят да разширят търговията със селскостопанска продукция и храни, като един регион се очертава като най-перспективен. „Номер едно за нашата страна като вносители могат да станат държавите от югоизточна Азия. Става дума за Виетнам, Тайланд, Малайзия, Индонезия и Филипините. Ако разгледаме макроикономическия профил на региона, там се вижда най-бързият ръст на потребителското търсене, при това в различни сегменти”, изтъква Уитли.
Населението на посочените 5 държави надхвърля 600 млн. души – повече, отколкото в Европейския съюз.
Американските фермери вече са постигнали някои успехи в страните от югоизточна Азия. През 2021 г. компании от САЩ са изнесли селскостопанска продукция на стойност 3,6 млрд. долара за Виетнам, още толкова за Филипините и за 3,1 млрд. долара за Индонезия. Разбира се, това е в пъти по-малко от износа на селскостопанска продукция от САЩ за Китай, който достигна 33,4 млрд. доара през миналата година, но приоритетите в храненето на населението в югоизточна Азия се промениха през последните наколко години и все повече се приближават към европейските.
Някои браншове от сектора на селското стопанство и храните в Канада също увеличават продажбите в югоизточна Азия. През миналата година износът на свинско месо за Филипините е надхвърлил 300 млн. долара, което включва страната в петицата на най-големите клиенти за произведеното в Канада свинско. Продажбите на говеждо от Канада в региона също се увеличават, като през първите 11 месеца на миналата година износът му за Виетнам е достигнал 85 млн. долара при 40 млн. долара през същия период на 2020 г. Нещо повече, Виетнам в момента се оказва по-важен пазар за реализацията на канадското говеждо от ЕС, откъдето приходите за посочения период са едва 17 млн. долара, макар търговските връзки с държавите-членки да са отдавна разработени ши утвърдени.
Подобно на САЩ, Канада се стреми към разширяването на търговията с югоизточна Азия с всички стоки и услуги. През ноември 2021 г. страната и Асоциацията на държавите от югоизточна Азия (ASEAN), в която членуват 10 държави, обявиха началото на преговори за споразумение за свободна търговия.