Специализираната в кредитиране на селското стопанство нидерландска финансова институция Rabobank публикува доклад за положението на световния пазар на свинско месо, съобщи местното електронно издание Nieuwe Oogst. В документа се посочва, че след спада на търсенето през 2021 г. се е стигнало до излишък на пазара в Европейския съюз и Великобритания при ръст на производството с 2% в периода януари-октомври спрямо същия период на 2020 г.
Поголовието от свине за разплод обаче продължава да намалява в редица европейски държави, включително в Германия. „В Германия се регистрира ускорен спаз. Това е свързано със сложното положение на пазара заедно с въвеждането на нови правила. Освен това значително влияние оказва и откриването на поредни случаи на африканска чума по свинете”, изтъква директорът на отдела за месния сектор в Rabobank Рене Велдман. Всичко това дава основания на финансовата институция да прогнозира свиване на производството на свинско в ЕС след първото тримесечие.
Износът на свинско от ЕС и Великобритания за Китай поддържа тенденция към намаляване от април 2021 г., като от началото на годината до октомври спадът е достигнал 56% в сравнение със същия период на 2020 г, а увеличеването на износа за други пазари не успява да го компенсира. Вследствие на това през втората половина на миналата година месечният износ на свинско от ЕС падна под нивата от 2020 г.
Прогнозата на Rabobank е, че през първото тримесечие на 2022 г. тенденцията за лек спад в износа на свинско от ЕС ще се запази. След временното възстановяване през четвъртото тримесечие на миналата година цените на свинското в Китай през последните седмици отново паднаха под себестойността на производството, а това вещае запазване на слабото търсене през настоящото тримесечие.
Същевременно в ЕС след повишаване в края на 2021 г. средната цена на трупното свинско се стабилизира. През последната седмица на миналата година тя бе с 4% под средния 5-годишен показател. От Rabobank смятат, че цените ще останат под натиск през първото тримесечие на 2022 г., тъй като за повишаването им е необходим спад в предлагането.