Страстната седмица, наречена още Седмицата на страданията (на старобългарски „страст” означава „страдание”), е последната седмица от земния живот на Иисус Христос. Това са дните на Христовите страдания след влизането му в Йерусалим за Пасха (Цветница) до неговата смърт и възкресението му.
Всеки ден от тази седмица се нарича Велик, като според православния календар тази седмица завършва в навечерието на Великден – денят, в който се празнува Христовото възкресение.
Велики понеделник е свързан с евангелските притчи как Иисус Христос изгонва търговците от Йерусалимския храм. „Христос влезе в Божия храм и изпъди всички, които продаваха и купуваха в храма, и прекатури масите на среброменителите, и столовете на ония, които продаваха гълъби“.
След това Христос изцелява болни, дошли в храма за помощ. Точно тогава главните свещеници и книжници започват да търсят начин как да го погубят.
Велики понеделник е свързан с още една притча, разказвана от Христос – за безплодната смоковница (смокиня), която се съдържа единствено в евангелието от Лука. В древна Юдея и Израил смоковницата била символ на мъдрост. Изсъхването ѝ означавало, че мъдростта е напуснала израилтяните, т.е. смоковницата на юдеите останала безплодна. А доколкото дървесината на смоковницата не става за никакви строителни нужди, такова дърво, „което не дава добър плод, бива отсичано и хвърляно в огън“.
В притчата се разказва за един стопанин на лозе, който 3 години търсел плодове от смокинята, но не намирайки, решил да отсече безплодното дърво. Единственият у стопанина лозар го помолил „остави смоковницата още една година, аз ще я обкопая и наторя. Ако и след това не принесе плод – ето тогава ще я отсечеш”.
Точно половин година, след като божият син разказал тази притча, и няколко дни преди юдейската Пасха, изтекло времето на божието очакване и това било точно Велики понеделник, когато Христос се запътим към Йерусалим и изгонил търговците от храма.
Обвинява ги, че оскверняват свещеното място, защото господ е казал, че домът му ще бъде молитвен. „Поучавайки, казваше им: „Не е ли писано, домът ми ще се нарече молитвен дом за всичките народи?”, а вие го направихте „разбойнически вертеп“.
Според българските обичаи на Велики понеделник е редно да изчистиш и подредиш къщата си, за да посрещнеш възкресението в нощта на Велика събота срещу Велика неделя.