През следващия програмен период, когато се създават правилата за подпомагането по обвързаната подкрепа за производителите на плодове, са предвидени субсидии и за стари градини, и за млади насаждения с интензивни сортове, като тепърва ще се изясняват критериите за определянето на ставките за различните схеми. „При създаване на регистъра на трайните насаждения ще се вземат предвид спецификите на новите сортове и методите на отглеждането им, като новите правила ще са за интензивните сортове, които започват да плододават на втората и третата година и осигуряват висока доходност за стопанствата”, поясняват от министерството на земеделието.
Тези специфики ще бъдат дискутирани на предстоящото заседание на тематичната работна група ТРГ по Стратегическия план за развитие на земеделието, насрочено за 15 февруари, където предложенията на бранша са представени предварително. Повечето от браншовите организации в сектора на плодовете са представили идеи, които неочаквано са приети от администрацията, а това се случва изключително рядко, коментират експерти.
Първото предложение е подкрепено от Съюза на дунавските овощари, Добруджанския овощарски съюз, Съюза на овощарите в България и Българската асоциация на малинопроизводителите и е свързано с притеснението на бранша, че предложената схемата за обвързано подпомагане ще стимулира отглеждането на стари и нерентабилни овощни градини за сметка на новите съвременни и интензивни градини. Тенденциите в развитието на овощарството в световен мащаб са за отглеждане на сортове, които встъпват рано в плододаване и имат намален живот на дърветата. Затова те предлагат при създаването на регистъра с трайни насаждения да се впише, че новите съвременни интензивни овощни градини имат възможност да плододават още на втората година, а на третата са в пълно плододаване. Предложението е прието от министерството на земеделието.
Администрацията приема и второто искане на овощарите, а именно - при създаването на регистъра в работната група задължително да бъде включен представител на браншовите организации по региони. Агрономите на сдруженията добре познават членовете на асоциациите, знаят с какви насаждения разполагат и ще помогнат с подробна справка за възрастта и плододаването им.
Третото предложение на организациите гласи, че новосъздадени/подменени градини от овощари, които имат стари насаждения и имат опит в това производство, да могат да кандидатстват с новите/подменени градини по обвързана подкрепа. Предложението е само за овощари с опит, за да се избегнат злоупотреби, а новите стопани с новосъздадени градини ще получават подпомагане по млад фермер или по полупазарните мерки. До момента площи с новосъздадени насаждения са заявявани и изикуемият добив е покриван от останалите плододаващи в стопанството площи(коментар по време на ТРГ. Това предложение е прието частично от министерството, с мотива, че „за трайните насаждения, които не са в процес на плододаване, е предвидена отделна интервенция за обвързана подкрепа”.
Тежката за овощарите 2020 година
Браншовите организации имат едно важно уточнение, което е свързано с предишните им предложения. „По повод „Специфичната / секторна цел“, където се поставя акцент върху научните изследвания, технологиите и цифровизацията“, те припомнят, че „голяма част от насажденията в страната са със стари сортове, които вече са неконкурентоспособни поради лоши транспортабилни качества, нeпривлекателен външен вид и ниски обеми на плододаване”. Ограничението за минимални добиви за получаване на обвързана подкрепа беше предложение на бранша с цел да се ограничат т.нар. „чертожници“ и да доведе до по справедливо разпределение на средствата. От всичко казано дотук следва, че с ограничаването на обвързаната подкрепа за младите насаждения ние като градинари по никакъв начин не стимулираме производителите да преминат към подмяна с инновативни сортове. Това становище е одобрено от министерството.
Администрацията не приема обаче следващото искане, което е представено не само от овощарите, но и от производителите на зеленчуци. Всички те настояват по обвързаната подкрепа да има помощ и при частично пропаднали площи над 50% до 99% (смята се, че в рамките до 50 % пропаднала площ производителят ще може да реализира пълния добив и да си получи пълния размер на обвързана подкрепа), да се доказват добиви, пропорционални на частта на пропаднали площи, за които обаче да се получи пълният размер на обвързаната подкрепа, обвързана подкрепа за цялата заявена площ.
От земеделието обаче не приемат предложението с мотива, че има държавна помощ за пропаднали площи.
Слеващото предложение на бранша е десертното грозде и сливите да бъдат включени в основната група на подпомагане по обвързаната подкрепа, но при условие, че лозята бъдат извадени от винени сортове, които са налични като база данни в агенцията по лозята и виното и лесно могат да се изключат. Администрацията одобрява този текст, като подчертава, че е предвидено в Регистъра за трайните насаждения.
Последното частично прието от администрацията предложение е на Димитричка Търпанова от „Добруджанския овощарски съюз”. То гласи следното – „площи, които са участвали в предходната година по обвързано подпомагане и е видно, че са подменени с нови сортове, би трябвало да подлежат на подпомагане – в противен случай отиваме на хипотезата да сменят сорта без да го обявяват, че е сменен. Тя настоява да остане подпомагането поне на подменените сортове на съществуващите градини. Администрацията частично приема искането, с мотива, че „за трайните насаждения, които не са в процес на плододаване, е предвидена отделна интервенция за обвързана подкрепа”.