Начало » Новини » Коментари
08.12.2020 г.

Обида за фермерите е, ако и петото заседание по Стратегическия план мине формално

Позиция
Обида за фермерите е, ако и петото заседание по Стратегическия план мине формално

sinor

На 11 декември министерството за пети път свиква заседание на тематичната работна група (ТРГ) по Стратегическия план за бъдещата ОСП, от дневния ред на което не се разбира почти нищо. По-точно, набелязани са съществени теми за бъдещото развитие в подпомагането, но в подготвените от министерството предварителни документи няма и грам конкретика за мотивите и целите, които се залагат като политики в стратегическия план.

Сякаш като войник преди уволнение администрацията „на крак” е превела взети отнякъде пет документа, по които браншовите организации трудно биха дискутирали, защото там липсва бюджет, насоки за интервениции, сравнение с досегашните пропуски и очаквани бъдещи ефекти...Нищо!!!

А иначе посочените в дневния ред теми са изключително важни и са свързани с очакваните от фермерите интервенции за основното подпомагане на доходите за устойчивост, допълнителното преразпределително подпомагане на доходите и допълнителното подпомагане на доходите на младите земеделски стопани.

Ще дадем пример само с единия от документите, по който се очаква да бъде дискутирано в петък, за да разберете как липсва основна база за дискусия по този въпрос. Става въпрос за МОДЕЛА НА ИНТЕРВЕНЦИЯ „Допълнително подпомагане на доходите за млади земеделски стопани“, където почти няма новини за стопаните.

Казва се само, че „възрастовото изискване на кандидатите, които в годината на първо подаване на заявление следва да не са навършили повече от 40 години и периодът на създаване на стопанството (не повече от 5 години преди кандидатстване по схемата), са базови изисквания, които осигуряват ефективно определяне и насочване на финансирането към целевата група земеделски стопани и допринася към привличане и задържане нови на млади земеделски производители в селското стопанство и подновяване на поколенията в сектора”. Единственото ново е, че се въвежса „максимален праг за площи (30 хектара) за изплащане на подпомагането, което от една страна щяло да позволи насочване на плащането предимно към малките и средни по размер млади земеделски стопани, от друга страна ще позволи разпределяне на финансов ресурс към по-голям брой стопанства”.

Кардинално нови изисквания към уязвимите сектори в стратегическите планове

В условията за кандидатстване е посочено само, че допустим са „истинските земеделски стопанин (в случай, че се прилага)”, но какво е определението за истински стопани участниците в дискусията няма как да знаят, защото не е упоменато. Ето и другите условия за допустимост.

- Възраст: кандидати на възраст до 40 год. в годината на първо подаване на заявление;

- Допустими кандидати: Физически (вкл. ЕТ) и юридически лица (ЕООД, ООД и кооперации). Условие за участие на юридически лица- ефективният и дългосрочен контрол по отношение на решенията, свързани с управлението, ползите и финансовите рискове да се упражнява от физическо лице на възраст до 40 години. Физически лица упражняват ефективен и дългосрочен контрол върху юридическо лице по отношение на решенията, свързани с управлението, ползите и финансовите рискове, ако:

а) са управители или председатели и/или са половината или повече от половината от членовете на управителния орган на дружеството или кооперацията и

б) притежават капитала на еднолично търговско дружество.

- Период на създаване на стопанството: Не повече от 5 години преди кандидатстване по схемата. За създаване на стопанството се счита:

датата на регистрация на кандидата за първи път като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3 от 1999 г.;

датата на подаване от кандидата на заявление за подпомагане;

датата на започване на осигуряване на кандидата като земеделски производител, в случай че се осигурява като такъв;

датата на вписване на животновъден обект в регистъра по чл. 137, ал. 6 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.

- Придобити професионални умения и познания: При участие за първи път по схемата и/или ако не са предоставяли документи, кандидатите трябва да предоставят до 1 декември на годината на кандидатстване, (един) документ за придобити професионални умения и познания (завършено средно или висше образование в областта на селското стопанство или ветеринарната медицина, и/или завършено средно или висше икономическо образование със земеделска насоченост, и/или  удостоверение за завършен курс или свидетелство за получена степен на професионална квалификация в областта на селското стопанство)”.

Последното нещо, което фермерите научават, е, че „годишното плащане за първите до 30 ха допустими за подпомагане  площи, заявени за основно подпомагане на доходите за устойчивост, се изплащат допълнително към основното подпомагане и е с ежегодно нарастваща ставка. Надбавката отразява баланса между нуждата от мотивация на младите земеделски стопани за привличане и запазване в сектора”, каквото и да означава това.

Във връзка с документите, представени на бранша за обсъждане на 11 декември, адвокатът по европейско земеделско право Пламен Абровски ги охарактеризира като „фиаското, наречено “Подготовка на Стратегическия план за ОСП”, което продължава с пълна сила”.

Като припомня, че важните интервенции в подпомагането са СЕПП и преразпределителното плащане, Абровски е крайно разочарован от факта, че в проекта няма интервенционна стратегия нито обосновка, няма бюджет или дефиниция на “истински земеделски стопанин”, липсва и описание на минималните изисквания към допустимите хектари, а също описание на условността, няма яснота за тавана на тези плащания и дали изобщо ще бъде поставян.

„Какво тогава ще гледа ТРГ-то", риторично пита експертът. "Защото в конкретния случай членовете само ще си загубят времето да задават въпроси, на които или няма отговор или не искат да дават отговор! Ако е първото, защо насилват администрацията да представя недовършени документи? Отговорността я носи министърът и не е редно да я прехвърля на администрацията. По-добре след месец-два да се представи обоснован проект на интервенция, отколкото да се прави поредното фиаско!

Все пак програмния период ще започне чак през 2023 година. Така че време за дискусии има!

Ако обаче съзнателно не искат да дават тези отговори, тогава това вече не е подигравка – това според мен е геноцид”, заключава юристът.

Със сигурност позиции по темата ще имат и повечето участници, които онлайн ще заседават в петък.

Обида за фермерите е, ако и петото заседание по Стратегическия план мине формално
17914
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
ТРГ - Стратегически план
Неков: Заложеният растеж в земеделието ще се постигне само чрез коопериране
Позиция по бъдещата ОСП
Стоилко Апостолов: По зелените изисквания има снишаване, което не е от полза за фермерите!
Журналистическа позиция
Шест часа ТРГ и никаква конкретика, само лозунги по темите за бъдещата ОСП
Внезапен обрат
Отлагат за догодина тематичната група по Стратегическия план
Очакват се новите назначения
Трима от зам. министрите на земеделието са освободени, ТРГ се отлага за 23 декември
Браншът изригна срещу орязания бюджет за техника
България ще внесе в ЕК Стратегическия план за земеделието през феврурари 2022 г.
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини