В късните часове на 24 ноември 16 от уязвимите сектори от селското стопанство внесоха в министерството на земеделието официално становище по предложените от държавната администрация политики в „Стратегически план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2021 - 2027 г.“, обсъдени на последното заседание на тематичната работна група на 16 ноември. От становището е видно, че малкият и среден бизнес не приема основни постановки в мерките от плана, който според бизнеса изобщо не е съобразен с изводите от SWOT- анализите за пропуските, допуснати при досегашното подпомагане по ОСП в България.
Публикуваме пълния текст на становището с исканията на уязвимите сектори.
„Разработването на Стратегическия план на България за новата селскостопанска политика и стратегия в програмен период 21-27 трябва да се извърши на базата на вече изготвените SWOT анализи. По данни от тези анализи усилията ни в следващия програмен период би трябвало да бъдат насочени в следните направления:
- Намаляване на концентрацията на земя и финансов ресурс в малко на брой големи стопанства;
- Преодоляване на създадената ситуация на непропорционално разпределение на финансирането по сектори и създаване на условия стопанствата в чувствителните сектори да подобрят устойчивостта си да се установят като пазарно ориентирани структури;
- Диверсификация в структурата на стопанствата, чрез подкрепа на микро и малките земеделски структури;
- Преодоляване на тенденцията за намаляване на стопанствата, отглеждащи зеленчуци;
- Преодоляване на тенденцията за понижаване на плътността на отглеждани животни на единица площ;
- Създаване на условия за преодоляване на слабата устойчивост и ниската конкурентоспособност на малките и средни стопанства;
- Създаване на условия за подобряване на техническата и технологична обезпеченост на стопанствата.
Създадената неравнопоставеност между земеделските производители от различните сектори в изминалите 2 програмни периода ни направи изключително чувствителни по отношение на предстоящият 3-ти програмен период и от така предложените ни интервенции не виждаме конкретни мерки за преодоляването на тези диспропорции!
Въвеждането на ново определение за малки стопанства като такива между 5 хиляди и 20 хил. СПО приобщава в групата на малките и тези със средна големина стопанства. В частта на дребните преживни животни например това са около 80% от стопанствата в страната. Тези средни стопанства са очаквали новият програмен период да създаде условия за тяхното устойчиво пазарно позициониране, възможност за модернизация и професионално развитие.
Предложението на министерството на земеделието включва получаване само грантова помощ от типа на стартовата подкрепа в размер и начин, неотговарящ на техните потребности за развитие.
Според фермерите 20 000 евро грантова помощ е изключително нисък грант за модернизация в средните по големина стопанства!
Рязкото разместване на производителите от различните групи може да доведе до засилване на неравнопоставеността и да причини неустойчивост в търсените резултати от интервенциите, като цяло.
В тази връзка независимо от липсата на информация от страна на МЗХГ за идейната концепция, размера на бюджетите за разпределение по предложените интервенции, отчитайки необходимостта от прилагането на справедлив и резултативен подход на разпределение, неправителствените организации от уязвимите чувствителни сектори предлагаме следното:
1. Намаляване на СПО за малките стопанства до 12 000 евро СПО
- Да се разработят инвестиционни интервенции, включително преработка за малките до 12000 евро СПО;
2. При инвестиционните мерки, за наваксване на изоставането и неравномерното разпределение на подпомагането, натрупано досега:
- Допустими кандидати - над 12 001евро СПО
- За кандидати със СПО на земеделското стопанство до 500 000 евро, финансовата помощ е в размер до 40 % от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи и финансовата помощ да се увеличи с 30 % за проектни предложения, които се изпълняват в чувствителни сектори, определени в анализа към СП;
Помощта да бъде с натрупване (кумулативно) 40%+30%=70% - за проектни предложения, които се изпълняват в чувствителни сектори.
За кандидати ГОП: +20% върху 30% за приоритетни сектори, т.е 40%+30%+20%=90%
3. Финансов инструмент под формата на нисколихвен кредит от ДФЗ до 100% от стойността на проекта за уязвимите, чувствителни сектори;
4. Разпределяне на бюджета и отваряне на приеми по инвестиционни мерки всяка година през първите три години;
5. Гарантиран бюджет за уязвимите, чувствителни сектори;
6. Ранкиране по сектори, което да бъде предварително дискутирано, индивидуално, с всеки сектор;
7. Максималният размер на допустимите разходи за един кандидат за периода на прилагане на инвестиционните интервенции (инвестиции, преработка) да бъде намален до половината от така предложените – за да има средства за повече кандидати;
8. Максималният размер на допустимите разходи за инвестиции в земеделска техника за един кандидат за периода на прилагане на интервенцията е до 250 000 евро;
9. С оглед изоставането на България по отношение на сдружаването на земеделските стопани, предлагаме финансовата помощ на признати групи и организации на производители от чувствителните сектори да се увеличи с още 20% над базисното за индивидуални проекти за нашите сектори”.
Мнението на Националното сдружение на малките семейни ферми и преработватели
Становището е подписано от ръководствата на следните 16 организации - Национална овцевъдна и козевъдна аАсоциация, Добруджански овощарски съюз, Съюз на дунавските овощари, Съюз на овощарите в България, Асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните, Българска асоциация Биопродукти, Национален съюз на градинарите в България, Национално сдружение на млеко и месо производителите, Браншова камара на месодайното животновъдство, Национална асоциация за развъждане на млечни овце в България, Национална асоциация на производителите и преработвателите на черупкови плодове, Национално сдружение на малките семейни ферми и преработватели в България, Национална Асоциация на младите фермери в България, Сдружение за биологично пчеларство, Национална Асоциация на картофопроизводителите и Групи и организации на производителите.