Френската млечна промишленост винаги е изумявала българските експерти в бранша с огромното си многообразие от продукти, защото в този традиционен за страната бранш се произвеждат 360 вида сирена. „С други думи – по един вид сирене за 360-те от всичките дни в годината. И ако България успее да пробие в този силно конкурентен пазар, нека си обещаем в останалите 5 или 6 дни от годината потребителите да пробват и от българските сирена“. Така зам. министърът на земеделието Янко Иванов образно изрази надеждите на България да навлезе на френския пазар, където тази година четири родни компании за млечни продукти за първи път представиха достойно страната ни по време на 16-то издание на Салона на сиренето в Париж.
Самият салон се провежда в рамките на традиционното изложение за животновъдство СИА 2020 (SIA 2020), където всяко година се представят фермерски продукти и породи животни от Франция и цял свят. Тазгодишното 57-мо издание на СИА се провежда от 22 до 26 февруари, като през този период българските производители на млечни продукти за първи път имат шанс да привлекат интереса на френските дистрибутори.
По своята същност Салонът на млякото е професионално и на него търговците установяват контакти с мандри и други производители на млечни продукти. „За нас е от изключително значение, че България се представя в Париж, защото това е равнозначно на игра в „шампионската лига“, посочи още зам. министър Иванов. И добави колко важно е да се работи за повишаване на имиджа на българските продукти.
Голямата отлика тази година е, че за първи път френски министър на земеделието обходи Салона на сиренето и по време на визитата си той специално посети българския щанд, където бяха представени качествените продукти на „Кондов екопродукция“, „Био България“ с марката „Хармоника“, „Ел Би Булгарикум“ и „Делишу“ - първата в България фирма за ферментирали продукти от кашу, чийто вкус се доближава до сирената.
Вярно е, че френският министър Гийом Дидие е свързан с България, защото преди години, като управител на провинция в Южна Франция, е посещавал страната ни във връзка с партньорства в областта на етерично-маслените култури. И когато човек на това ниво познава качеството на българските продукти, няма как това да не се отрази положително на представянето ни в Париж, посочи земеделското търговско аташе на България Веселина Евдокимова.
„От гледна точка на дипломацията визитата на г-н Дидие определено се приема като сигнал към френските дистрибутори, чийто интерес би могъл да бъде привлечен към българските продукти, особено ако те са в сегмента на биопродуктите“, посочи още Евдокимова.
По време на визитата си на българския щанд министър Гийом, заедно с колегата си на Кот д`Ивоар Коаси Кобенан, беше искрено впечатлен от вкуса на представените продукти. Особен интерес предизвика иновативният продукт на фирма Delishu (Делишу), произведен от студено пресовано кашу по специална технология с дива закваска с 5 щама, която придава вкуса на сирене. „Тенденцията в потребителското търсене е към продукти без лактоза, които притежават полезни за здравето на хората бактерии“, посочи за Синор.бг Николай Тодоров, собственик на компанията. В разговора си с двамата министри той е привлякъл интереса и на министър Кобенан, тъй като Кот д`Ивоар е световен лидер в износа на кашу.
Министър Дидие беше силно впечатлен и от невероятното качество на сирената и млеката с марките „Хармоника“, „Кондов екопродукция“ и „Ел Би Булгарикум“, отличаващи се с характерния за българската бактерия млечно-кисел вкус. Европейският потребител трудно свиква с вкуса на родните млечни продукти, но съвременните технологии ги правят все по-достъпни, затова и очакванията са, че френските дистрибутори на биопродукция биха проявили търговски нюх, особено към иновативните ни предложения, посочи още Евдокимова.
Българската администрация пък е готова да почерпи опит и от френските си колеги, чиято стратегия е да насърчават активно вътрешното производство. „Френските потребители биват призовавани да купуват продукти, върху чиито етикети има марката „Произведен изцяло във Франция“, което би могло да се въведе и в българското законодателство“, посочи зам. министър Иванов пред журналисти по време на изложението. Да се надяваме, че това обещание ще бъде изпълнено, още повече че българските фермери и преработватели на мляко имат нужда от закрилата срещу така наречените имитиращи продукти.
Със сигурност първото представяне на страната ни сред този "Океан от сирена" в Париж ще отвори врати за износа на немалко качествени български сирена, кашкавали и други иновативни продукти, защото бизнесът го заслужава. А имиджът гради и самочувствието, което е нужно, за да докажем високата си конкурентоспособност.
Екатерина Стоилова