Украинските компании вече запълниха цялата си годишна тарифна квота за внос на пчелен мед в Европейския съюз, която наскоро бе увеличена до 6000 тона, съобщи местното електронно издание Capital.
Квотите за внос в ЕС, които се определят за календарна година, са безмитни или с намалено мито и обхващат 40 продуктови групи. Те са част от споразумението за свободна търговия между ЕС и Украйна, влязло в сила в началото на 2016 г. След запълването им всяко следващо внасяно количества се облага с пълно мито.
Същевременно в Украйна започва мащабна кампания в средствата за масова информация за откриване на подправен пчелен мед, предаде агенция „УНН”, като се позова на изявление на пресцентъра на Украинската държавна служба за безопасност на храните и защита на потребителите. „Както съобщиха инициаторите на кампаията за откриване на подправен мед на украинския пазар, реалното й начало ще бъде дадено на 10 февруари 2020 г. Традиционно на производителите на мед се предоставя време, за да се поправят, сваляйки от рафтовете продукта, който не отговаря на изискванията”, посочват от службата. Оттам уточняват, че на посочената дата 4 групи експерти и журналисти ще заминат за 4 украински региона, където ще бъдат взети проби от меда в търговските вериги. „Взетите проби от продукцията се доставят в 2 независими акредитирани лаборатории за провеждане на изследвания. Върху всяка проба от продуктите ще бъдат заличени надписите, като тя ще получи само код от комисията. Сроковете за извършване на експертизите ще бъдат определени от лабораториите”, обясняват от ведомството.
По данни на директора на отдела за безопасност на храните и ветеренирна медицина към службата Борис Кобал към момента в Украйна са регистрирани около 5000 юридически лица, които се занимават с преработката на мед, като 75 от тях имат право да изнасят преработените продукти. Всяка година в страната се произвеждат над 70 хил. тона мед, 98% от който идва от частни пчелини. Износът от около 50 тона годишно заминава за над 50 държави по целия свят, най-вече за Европа, Близкия Изток, САЩ, Канада и Япония.
Украйна обаче е известна с разреждането на меда със захарни сиропи, както е и със смесването на украинския с по-евтиния китайски мед, а това вреди на имиджа на продукцията. Проблемът очевидно е сериозен, щом мерките за преодоляването му се налага да бъдат вземани на държавно ниво. Официалната версия, огласена при представянето на кампанията от заместник-министъра за развитието на икономиката, търговията и селското стопанство на Украйна Тарас Висоцкий, обаче е, че тя е посветена на пчелния мед, защото страната е сред световните лидери в производството и износа на продукта.