Начало » Новини » Коментари
16.01.2020 г.

Кои землища отпадат от обхвата на необлагодетелстваните райони през 2020 г.

Промени в нормативите
Кои землища отпадат от обхвата на необлагодетелстваните райони през 2020 г.

sinor

След направените промени в административно-териториалното устройство на България и използването на съвременните граници на ниво LAU2 министерството на земеделието е длъжно да промени списъка със землищата, които попадат в обхвата на планинските необлагодетелствани райони. В тази връзка са предложени промени в Наредбата за определяне на критериите за необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват, по която браншовите организации трябва да дадат своите становища до 14 февруари тази година.

Ще припомним, че с Решение 94 на МС от 14.02.2013 г. населено място Каменско, ЕКАТТЕ 35924 е закрито, като землището му е присъединено към това на село Манолич, ЕКАТТЕ 47096. В процеса на предефиниране на районите, засегнати от значителни природни ограничения и с оглед на извършените промени в административно-териториалното устройство преди това, от обхвата на планинските необлагодетелствани райони отпадат 1 530 дка, или 153 ха земеделски площи. В резултат на извършените дейности по предефиниране на районите, засегнати от значителни природни ограничения, площта на закритото землище на с. Каменско, вече като част от тази на с. Манолич, попада в обхвата на районите, засегнати от значителни природни ограничения. Настъпилите обстоятелства налагат действия по изменение на Приложение № 1, състоящо се в заличаване на землището, което вече не попада в обхвата на необлагодетелстваните планински райони, както и в отстраняването на други несъответствия, свързани с присъединяване на някои землища към територията на други такива и с промени, свързани с преименуването на землища, както следва:

С решение 136 на МС от 29.02.2008 г. населено място Драгостин, ЕКАТТЕ 23460 и населено място Средна, ЕКАТТЕ 68391 са закрити, като землищата им са присъединени към това на Гоце Делчев, ЕКАТТЕ 17395;

С решение 993 на МС от 18.12.2015 г. населено място Будилци, ЕКАТТЕ 06834 е закрито, като землището на същото е присъединено към това на Сливница, ЕКАТТЕ 67369;

С решение 985 на МС от 30.11.2012 г. населено място Модрен, ЕКАТТЕ 68151 е закрито, като землището на същото е присъединено към това на Мишевско, ЕКАТТЕ 48622;

С решение 887 на МС от 20.10.2016 г. населено място Фабрика, ЕКАТТЕ 76011 е закрито, като землището на същото е присъединено към това на Цацаровци, ЕКАТТЕ 78241;

С решение № 21 на МС от 16.01.2014 г. населено място Железари, ЕКАТТЕ 29088 е закрито, като землището на същото е присъединено към това на Птичево, ЕКАТТЕ 58774;

 С указ 343 на президента на републиката от 01.11.2007 г. землището на населено място Дебелец, ЕКАТТЕ 20599 е отделено от землище Цонево;

С указ 203 на президента на републиката от 06.11.2015 г. землището на населено място Свети Спас, ЕКАТТЕ 87816 е отделено от землище Долна баня. Отстранени са и други технически несъответствия в наименованията на населените места.

Предложеното изменение на Приложение № 2 от наредбата включва актуализация на териториалния обхват на необлагодетелстваните райони, различни от планинските, извършена във връзка с чл. 32 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (Регламент 1305/2013)  съгласно който държавите членки следва да определят райони с природни ограничения, различни от планинските на база приложими за съответната държавата биофизични критерии по Приложение III на регламента и допълнително прецизиране с цел изключване на райони, в които са отчетени природните ограничения, които са преодолени чрез инвестиции, чрез стопанска дейност или чрез доказателства за нормална производителност на земята, или чрез производствени методи или селскостопански системи.

Определянето на районите с природни ограничения, различни от планинските е извършено по Насоки за прилагане на общи критерии за определяне на земеделски райони с природни ограничения, разработени от колектив на Съвместния изследователски център към Европейската комисия през 2016 г. (Доклад EUR 26940 BG). В насоките са заложени три групи критерии за почви, климат и терен. Дейностите по актуализиране обхвата на районите с природни ограничения са извършени от научни организации в България, които притежават необходимите компетенции, като по отношение на климатичните ограничения, за които в България е приложим критерия „сухота“, анализът и резултатите са предоставени от Националния институт по метеорология и хидрология. Данни за районите с почвени ограничения са анализирани и предоставени от Института по почвознание, агротехнологии и защита на растенията „Никола Пушкаров“ (ИПАЗР „Никола Пушкаров“). По отношение на ограниченията, свързани с критерии терен е използван цифров височинен модел на релефа на Министерството на земеделието, храните и горите на база самолетно заснемане в периода 2012-2015 с големина на участъка 8 м.

При определяне на районите с природни ограничения, различни от планинските, в европейското законодателство е определен праг ограниченията да обхващат повече от 60 % от земеделската земя на ниво местна административна единица-землище.

Вторият етап от дефинирането на районите с ограничения, различни от планинските включва допълнително прецизиране на определените на първия етап райони. Методиката за оценка на производителността на земята е разработена в ИПАЗР „Никола Пушкаров“ и е актуализирана с приемане на препоръчаните от Организацията по прехрана и земеделие (FAO) принципи за оценка на земята.

Среднопретеглената категория на земеделските земи от различните райони, възлиза на 8.259 за земите в планинските райони и 4.411 за районите, различни от планинските. Средно-претеглената категория на земеделските земи за цялата територия на страната е 4.952. Тази стойност съответства на бонитетен бал 60.5, 80 % от стойността на който е 48.4. Този бонитетен бал съответства на 6-та категория на земите. Според таблицата за съответствие на категориите на земите по националната класификация и FAO земите с бонитетен бал от 40 до 50 (земи 6-та категория по националната класификация) спадат към земите със значителни ограничения (клас S3 по класификацията на ФАО).

Тези резултати дават основание да бъде приета стойност на средно-претеглената категория на земеделските земи в дадено землище 6-та или по-неблагоприятна за праг на критерия за допълнително уточняване на база „нормална производителност на земята”. В резултат, землища, в които категорията на земята е 6-та или по-неблагоприятна са отчетени като такива, в които природните ограничения не са преодолени.

В процеса на допълнителното прецизиране на районите с природни ограничения, различни от планинските, учените от ИПАЗР „Никола Пушкаров“ отчитат и неблагоприятните от технологична гледна точка характеристики на почвите с вертични свойства, които се проявяват все по-осезаемо в условията на климатични промени. В тази връзка първоначалният подход при прецизиране на райони с природни ограничения, различни от планинските, беше в обхвата да бъдат включени землища, в които категорията на земята е 6-та или по-неблагоприятна и землищата, в които повече от 60 % от земеделската земя е заета от почви с вертични свойства. Впоследствие, след ревизиране и допълнителна оценка, беше възприет подход при прецизирането, който да се основава единствено на критерия за „нормална производителност на земята”.

На това основание е необходимо да се промени Приложение № 2, което да съдържа актуализирания териториален обхват на необлагодетелстваните райони, различни от планински, дефинирани от Регламент 1305/2013 като райони, засегнати от значителни природни ограничения.

Предложените изменения засягат пряко кандидати по мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения” от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г., които получават плащания за площ в обхвата на необлагодетелстваните райони. Кампанията по  прием на заявления за 2020 г., съгласно чл. 4 от Наредба 5 за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки по директни плащания е в периода 1 март – 15 май без санкция за закъснение.

На заседание на Комитета по наблюдение на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., проведено на 11.12.2018 г. е одобрена методология при предефиниране на райони с природни ограничения, различни от планинските от мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ за прилагането на критерии, обособени в три групи – климат, почви и терен.

Европейската комисия е редовно информирана и е била участник в процеса при определянето на териториален обхват на районите, засегнати от значителни природни ограничения. След постигане на консенсус на среща между Съвместния изследователски център към Европейската комисия и научните институти, ангажирани с дейностите по предефиниране на районите в съответствие със зададените критерии, проследена от Главна дирекция „Земеделие и развитие на селските райони“ на ЕК, Управляващият орган е получил уверение от страна на европейските власти за неформалното одобрение на  извършената оценка от научните институти. Впоследствие след допълнително разглеждане на критериите за прецизиране, беше взето решение да се възприеме нов подход при извършване на прецизирането.

Новият обхват епредставен на заинтересованите страни на Тематична работна група, състояла се на 20.12.2019 г. Извършеният анализ на ИПАЗР „Никола Пушкаров“ и Националния институт по метеорология и хидрология е представен и на заседание на Комитета по наблюдение на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., проведено на 15.01.2020 г. Определеният нов обхват също беше представен и одобрен от членовете на Комитета по наблюдение. Одобреният обхват ще бъде изпратен за включване в 7-ма нотификация на Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г.

В тази връзка и предвид предстоящия период за прием на заявления по схеми и мерки за директни плащания, част от които e и мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения" от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г., както и във връзка с необходимостта от навременно информиране на кандидатите за допустимите райони за подпомагане, включени в териториалния обхват на необлагодетелстваните райони, се налага предприемане на действия за своевременното изменение на Наредбата за определяне на критериите на необлагодетелстваните райони и териториалния им обхват.

С регламентирането на землищата, които попадат в териториалния обхват на необлагодетелстваните райони се дава яснота и прозрачност на потенциалните кандидати за подпомагане по мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. Това ще позволи от началото на кампания 2020 г. министерството и респективно Държавен фонд „Земеделие“ да прилагат новия териториален обхват на необлагодетелстваните райони, което от своя страна ще е предпоставка за:

- Своевременно информиране и възможност за кандидатстване за подпомагане на земеделските стопани, извършващи земеделска дейност в обхвата на новоопределените райони със значителни природни ограничения, различни от планинските;

- Кандидатите за подпомагане по подмярка 13.2 "Компенсационни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения" от ПРСР 2014-2020, при които след актуализиране на списъка със землища площите им вече попадат извън границите на допустимите райони за подпомагане, ще бъдат своевременно информирани, за отпадналите землища.

Новите землища, попадащи в обхвата на необлагодетестваните райони, различни от планинските, са в приложение 2 от наредбата, качена на страницата на министерството на земеделието. 

Кои землища отпадат от обхвата на необлагодетелстваните райони през 2020 г.
51643
 

Последни материали
Виж
Старите сортове
Въпроси към МЗХ къде е националната генна банка на България
Проверки
Проверка на БАБХ опровергава сигнал за вредни шоколади на пазара
Пукнатини в кората на дърветата – причини и мерки
Сдружаване
БФС учреди Северозападен аграрен съюз във Враца
Леща по индийски
Слънчогледът ще поскъпва в Украйна
Свързани материали
Виж
Втора част от поредицата
Ставки за обвързаната подкрепа за високопланински овце и кози – промени в Стратегическия план
На 24 октомври
Практичен семинар как да се захване бизнес в планинските райони
Важно!
Подписана е Харта за устойчив туризъм, в индиректна връзка със селата
Мнението на бранша
Планински говедовъди питат дали през 2024 г. ще доказват повече продадено мляко и защо
Знак за качество
Регистрирани са първите 23 планински ферми с планински продукти
Наредба - обществено обсъждане
Списък с планинските села, където за минимум 1 декар ще се дават компенсаторни плащания
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини