Според законодателството, което държавите членки се очаква да приемат по общата селскостопанска политика ОСП през следващия програмен период, към възможността държавите-членки да прехвърлят 15% между двата стълба ще се добави още една алтернатива за прехвъряне на други 15% от стълб 1 (директните плащания) в стълб 2 (програмите за селските райони), като тези средства ще отиват изцяло за разходи по мерки, които европейските държави ще прилагат за борба с климатичните промени и опазването на околната среда (без национално съфинансиране). Това беше посочено в заключителните срещи, проведени в Европейската комисия в края на 2019 г., съобщиха от пресцентъра на ЕК.
За следващия дългосрочен бюджет на ЕС за 2021-2027 г. Еврокомисията предлага модернизиране и опростяване на Общата селскостопанска политика (ОСП).
С бюджет от 365 милиарда евро ще се гарантира, че ОСП остава политика, устойчива на бъдещето, продължава да подкрепя земеделските стопани и селските общности, води устойчивото развитие на селското стопанство на ЕС и отразява амбицията на ЕС за грижа за околната среда и за климата.
Основните характеристики на предложенията на Комисията за модернизирана, опростена ОСП са:
1.Държавите-членки ще имат по-голяма гъвкавост в начина на използване на средствата си, като им позволяват да разработят програми, пригодени по специален начин, които да реагират най-ефективно на опасенията на земеделските производители и на по-широките селски общности. Страните от ЕС ще имат възможността да прехвърлят до 15% от своите разпределения на ОСП между директни плащания и развитие на селските райони и обратно, за да гарантират, че техните приоритети и мерки могат да бъдат финансирани.
Ще бъдат осигурени равни условия на действие между държавите-членки чрез стратегически планове, обхващащи целия период, определящи как всяка държава-членка възнамерява да изпълни 9 икономически, екологични и социални цели в целия ЕС, използвайки както преки плащания, така и развитие на селските райони. Комисията ще одобри всеки план за осигуряване на последователност и защита на единния пазар.
Комисията ще следи отблизо изпълнението и напредъка на всяка страна към постигнатите договорени цели.
2. По-справедлива сделка чрез по-добро насочване на подкрепа: Директните плащания ще останат основна част от политиката, гарантираща стабилност и предсказуемост за земеделските стопани. Приоритет ще бъде подпомагането на малките и средните стопанства, които представляват по-голямата част от селското стопанство на ЕС сектор и за подпомагане на младите фермери. Комисията остава ангажирана да постигне по-справедливо разпределение на преките плащания между държавите-членки чрез външно сближаване.
Ще има таван за преките плащания от 60 000 евро за стопанство, след който те ще бъдат намалявани, а при 100 000 евро на ферма те ще бъдат спирани. Разходите за труд ще бъдат взети под внимание изцяло. Това е предназначено да осигури по-справедливо разпределение на плащанията.
Малките и средните стопанства ще получат по-високо ниво на подпомагане на хектар.
Държавите ще трябва да заделят най-малко 2% от своите директни плащания за подпомагане на младите земеделски стопани. Това ще бъде допълнено с финансова подкрепа за развитие на селските райони и различни мерки, улесняващи достъпа до земя и прехвърляне на земя.
3. По-високи амбиции за действия в областта на околната среда и климата: Промените в климата, природните ресурси, биоразнообразието, местообитанията и ландшафтите са разгледани в целите на целия ЕС, предложени днес. Подкрепата за доходите на фермерите вече е свързана с прилагането на природосъобразни и климатични практики и новата ОСП ще изисква земеделските производители да постигнат по-високо ниво на амбиция чрез задължителни и основани на стимули мерки:
Директните плащания ще се обуславят от засилените изисквания за околната среда и климата;
Всяка държава-членка ще трябва да предложи еко-схеми за подпомагане на земеделските стопани в рамките на задължителните изисквания, финансирани с дял от разпределените от тях национални преки плащания;
Най-малко 30% от всяко национално разпределение за развитие на селските райони ще бъде предназначено за мерки за опазване на околната среда и климата;
40% от общия бюджет на ОСП се очаква да допринесе за действия в областта на климата;
В допълнение към възможността за прехвърляне на 15% между стълбовете държавите-членки ще имат възможността да прехвърлят допълнителни 15% от стълб 1 в стълб 2 за разходи за мерки за климата и околната среда (без национално съфинансиране).
4. По-широко използване на знанието и иновациите.
Модернизираната ОСП ще се възползва от всички най-нови технологии и иновации, като по този начин ще помогне както на земеделските производители в областта, така и на публичните администрации, нота. По-широко използване на знанието и иновациите: Модернизираната ОСП ще се възползва от всички най-нови технологии и иновации, като по този начин ще помогне както на земеделските производители в областта, така и на публичните администрации, по-специално чрез:
Бюджет от 10 милиарда евро от изследователската програма на ЕС „Хоризонт Европа“ ще бъде заделен за научноизследователски и иновационни проекти в областта на храните, селското стопанство, развитието на селските райони и биоикономиката;
Насърчаване на държавите-членки да използват големи данни и нови технологии за контрол и мониторинг (например проверка на размерите на фермите за искания за директни плащания чрез сателитни данни), като по този начин значително намалява необходимостта от контрол на място;
Засилване на цифровизацията на селския живот, например чрез разширяване на широколентовия достъп в селските райони, като по този начин се подобрява качеството на живот в такива региони и допълнително се допринася за конкурентоспособността на европейското селскостопанско производство.
Дано да се стигне до бързо споразумение относно общия дългосрочен бюджет на ЕС и неговите секторни предложения, за да се гарантира, че средствата на ЕС започват да дават резултати на място възможно най-скоро и че фермерите получават необходимата сигурност и предвидимост за своите бизнес и инвестиционни решения.
Забавянията, подобни на тези в началото на текущия бюджетен период 2014-2020 г., потенциално биха могли да означават, че земеделските производители и националните администрации няма да се възползват от намалената бюрокрация, по-голяма гъвкавост и по-ефективни резултати, които новата ОСП ще донесе. Всяко забавяне на одобряването на бъдещия бюджет също би забавило стартирането на хиляди потенциални нови проекти в целия ЕС, предназначени да подкрепят земеделските стопани и селските общности, решавайки проблемите от засилване на опазването на околната среда до привличане на нови земеделски производители.