Фермерите в централните части на Полша все по-често се насочват към отглеждането на ягоди при изкореняването на старите ябълкови градини, сочат наблюденията на експерти на местното електронно издание Sad24. Територията на централна Полша с основание е смятана за най-голямата ябълкова градина в Европа. Досега при изкореняването на старите ябълкови дървета те винаги бяха сменяни с нови на същите площи. Сега обаче на 10 хектара премахнати ябълкови дървета само 3 отново се засаждат с ябълки, други 3 – с боровинки, още 3 – с ягоди и 1 хектар с други култури.
Божидар Петков: Трети сме по износ на замразени малини и ягоди в ЕС
„Това, разбира се, е доста опростена схема, но тя прекрасно представя тенденцията, която наблюдаваме от обявяването на забраната за внос на селскостопанска продукция от Евръпейския съюз в Русия. Излизането на нови пазари се оказа трудно, пренасочването на доставките изисква много сериозни разходи и промени в цялостната концепция за производството от сортовете до начините на събиране на реколтата, съхраняването, опаковането и логистиката”, обясняват журналистите от изданието.
В Англия предпочитат вноса на замразени ягоди и кайсии от Павликени
Преминаването към други овощни насаждения като например круши и череши също не решава проблема, тъй като са необходими значителни инвестиции. Освен това полските круши трудно биха се конкурирали с продукцията от Белгия и Холандия, а при отглеждането на череши фермерите се изправят пред големи рискове като например опасността от загуба на значителна част от реколтата при застудяване по време на цъфтежа на овошките. Разходите в тези случаи нарастват още повече, тъй като е необходимо да се осигури защита на реколтата от вредителите и дъждовете.
От друга страна ягодите и боровинките са по-доходоносни, особено при получаване на реколта с високо качество. Двете култури са и по-удобни с по-ранното прибиране на реколтата в сравнение с ябълките и с осигуряването на по-продължителна заетост за берачите. Специалистите обаче препоръчват да се планират и изчислят прецизно разходите и каналите за продажба, вместо да се оставят за последния момент от прибирането на реколтата.