Всеки производител на плодове ще ви каже, че след инвестициите в овощни градини най-голям дефицит в страната се оказва този на модерни хладилни бази, където реколтата да се съхранява навреме, така че качеството да се запази, а фермерите да намерят най-късия път до потребителя. Няма две мнения, че най-голямото предимство на българската продукция зад граница е нейният вкус и високо качество, което се оказва изключително търсено в Западна Европа.
Доказват го и преработвателите от Павликени, мениджъри на компанията „Булдирект“, които от миналата година изнасят замразени ягоди, малини, череши и кайсии за Великобритания, Германия и Франция. И което е най-важно – печелят с добрия вкус на родното производство, защото търговците в Англия очевидно предпочитат замразената продукция от България пред тази от други европейски държави, посочи собственикът на „Булдирект“ Иван Иванов.
Да инвестираш в подобна база обаче не е никак лесно и изисква сериозна подготовка, още повече когато си далеч от земеделието. Основният бизнес на Иванов е доставки на оборудване за бензиностанции, но силното му желание е да вложи свободните си средства в бизнес, свързан със земеделието. Именно затова и през 2015 година бизнесменът привлича като управител Димитър Димитров, технолог от консервната фабрика „Домат“ във великотърновското село Джулюница.
Преди това Иванов е купил на търг сградата на бившето месопреработвателно предприятие „Родопа“ в Павликени, но почти две години са му били необходими да разчисти терена. Доста труд полага и да открие консултантска фирма от Плевен, която пък му помага да изработи проект за изграждане на хладилната база със складовете и така кандидатства за финансиране по подмярка 4,2 от Програмата за развитие на селските райони ПРСР.
Инвестицията е доста скъпа – проектът е за 4,8 млн. лв., от които половината са европейското подпомагане. Заедно с личните средства досега в предприятието са вложени близо 6 млн. лв., посочва Иванов. И въпреки че от 2013-а до 2015 година той сериозно проучва пазара, за да направи точната инвестиция с решението да направи хладилна база, по-късно късметът му проработва и проектът е одобрен в рамките само на една година.
Така „Булдирект“ се оказва единствената модерна хладилна и складова база в региона, която използва основно български плодове и зеленчуци (99% от суровината), като в бъдеще Иванов се надява постепенно да възвърне интереса към производството на плодове и зеленчуци във Великотърновско, спаднал изключително много през последните десетилетия.
Миналата година е била стартова за новото предприятие, като реализацията е на 100 процента, а очакванията за тази и следващите години са за ръст в производството. Ако миналата година са произвели 500 т готова продукция, то намеренията за 2019 г. са количествата да достигнат 1 500 т. Компанията разполага с 8 хладилни камери с капацитет на замразяване от 8 хиляди кубика плюс съвременна поточна линия за механично измиване, изтърбушване и печене на пипер. Складовите бази за шоково замразяване също са с голям капацитет, така че за осем години мениджърът очаква да възстанови инвестицията си.
От 2019 година „Булдирект“ ще получи и сертификат за преработка на биопродукция, която е изключително търсена в Европа и ще осигури ръст в износа. Трудността идва от факта, че биофермерите са дребни производители, които не могат да осигурят търсените от компанията големи количества плодове или зеленчуци, затова ще се налага и специална схема за координация на доставките.
Борбата за българска суровина се отнася и за конвенционално отглежданите плодове и зеленчуци. „Разпокъсаността на земята при производството на плодове и зеленчуци е основна пречка за осигуряване на по-големи партиди от дадена продукция“, посочва Димитров. Именно затова и миналата година компанията трудно е успяла да договори необходимата суровина. „В началото на сезона се опитахме да покрием липсите с кайсии от Гърция, но техните плодове нямат вкуса на българските и качеството беше ниско“, посочи бизнесменът.
Основните доставчици на ягоди през миналото лято били производители от Поповско и Търговищко, а кайсиите са купувани от Силистренско. Тази година се опитват да сключат договори с производители от Южна България, където също има немалки площи с череши, ягоди и други плодове. „Малки производители от региона също биха могли да предлагат продукцията си на „Булдирект“, защото изкупуваме подобна продукция, стига хората да я транспортират до Павликени“, посочи управителят Димитров.
Специална стратегия се прилага и по отношение на зеленчуците. През 2018 г. компанията е срещнала изключителна трудност в изкупуването на пипер, затова и от тази година „Булдирект“ за първи път ще засади 20 декара, необходими за покриване на капацитета. „Възнамеряваме догодина да увеличим това производство до 100 дка, тъй като замразеният пипер се търси на вътрешния пазар, където изцяло ще го реализираме“, посочи Иван Иванов. Естествено проблемът с работната ръка е голям, но мениджърите са решени да развиват земеделие в един регион, известен до 1989 г. със зеленчукопроизводството си.
Екатерина Стоилова