За разлика от миналата година, когато заради пораженията от син език и бруцелоза плодовитостта на овцете беше силно намалена, тази зима животновъдите отчитат добро поголовие от агнета, което обещава добър пазар за наближаващия Великден. „Колегите имат добри очаквания, затова и прогнозите са за празниците да бъдат пуснати малко над 1 милион агнета, което е повече от 2018 г.“, съобщи за Синор.БГ овцевъдът Бойко Синапов.
Пазарът все още е далеч от разгара в търсенето, затова и животновъдите съветват потребителите точно сега да се ориентирате за избор на качествено българско месо. „Стана традиция семействата да търсят агнета директно от фермите, затова и цените са взаимно изгодни за потребители и животновъди“, посочи Синапов. Само да припомним, че цените в търговската мрежа остават двойно по-високи от изкупната, затова и браншовиците разчитат на директното договаряне.
Цената на килограм живо тегло се очаква тази година да достигне 5,50 и 6 лева, за да има баланс и овцевъдите да получават полагащата им се печалба, посочи Синапов. Миналата година пазарът е успял да се доближи до тази цена, като килограмът тогава се предлагаше между 5 и 6 лева за живото тегло. Преди 4 години изкупвачите купуваха агнетата на цени под 4 лева, което беше крайно недостатъчно за производителите.
По-големите овцевъди вече имат договорки с търговци за изкупуване на агнета, но активният пазар ще започне две седмици преди Великден, прогнозира животновъдът. Въпреки очакванията за възможен износ, родният бизнес изцяло е порязан от конкуренцията и тази година няма да реализира дори експорт за Италия, където преди време все пак имаше търсене.
„Нова Зеландия тотално ни измести от италианския пазар и затова тази година основно ще разчитаме на българските потребители“, посочи още Синапов.
Бизнесът отдавна не вярва, че българската администрация ще даде рамо на овцевъдите в търсенето на чужди пазари. „Румънците, които доскоро заливаха нашия пазар с тяхно месо, вече са се насочили към арабския свят, докато нашите опити да се върнем на пазара в Саудитска Арабия според мен ще бъдат силно изкривени и реално няма да има помощ за обикновения български овцевъд“, коментира още Синапов, който е и член на сдружението Обединени български животновъди.
„Създаването на смесената компания със Саудитска Арабия за износ на български агнета за този пазар, имаше друга идея – ние като животновъди да изнасяме българските породи овце. Вместо това надделя искането на арабската държава за износ на породите „аваси“ и „хилус“, които не се гледат масово в България“, посочи Синапов. Това означава, че реалният български овцевъд ще бъде изключен от тази възможност, докато износът ще се реализира от новоизлюпени животновъди, които ще започнат да гледат тези породи само за да участват в износа.
На този фон единственият спасителен пояс за лесната реализация на продукцията си на пазара овцевъдите виждат в създаването на кланични пунктове по места, където фермерите сами ще колят животните и да ги продават директно на клиентите. Големите кланици предпочитат замразеното месо, което е в големи количества и по-лесно се обработва, затова и досега овцевъдите трудно можеха да имат достъп чрез тях до пазара.
„Именно затова и магазините ни са пълни с румънско и австралийско агнешко месо, докато качествената българска стока остава в дворовете на животновъдите“, констатира овцевъдът.
Браншът обаче продължава битката, въпреки огромните пречки. Именно затова и беше създадено сдружението Обединени български животновъди, което единствено от останалите животновъдни организации членува в Европейската асоциация на животновъдните науки.
Целта ни е да запазим традициите в овцевъдството, затова и поддържаме пряк контакт с колегите и администрацията, поясни Синапов. Очакванията за тази година са да се пресекат проблемите с изкупните цени на млякото, тъй като спадът в производството на овчи продукти ще се отрази негативно върху целия пазар.