Ако фермерите се чудят защо някои чиновници в агроминистерството са вирнали глави и по никакъв начин не обръщат внимание на проблемите в един или друг сектор от селското стопанство, обяснението е твърде прозаично. За 10-те години, през които заплатите в администрацията уж не били вдигани, в агроведомството са спретнали много стройна система на толериране на определени чиновници, назначени по шуробаджанашка линия, на чието месечно възнаграждение би завидял всеки средно голям фермер в страната.
В резултат на което се е стигнало абсурдната ситуация обикновен държавен служител, назначен само преди година да бъде с по-висока заплата от началник отдел с 20-годишен стаж в агроведомството. Ето в какво се състои тази система. За една и съща позиция на държавен служител един експерт получава 1000 лева, друг - 1 800 лв., а трети стига до 2 600 лв. И тук изобщо не говорим за възнагражденията на по-високо стоящите.
Сиреч, с данъците на земеделските производители „непроизводителните“ чиновници до такава степен са издигнати в йерархията на добре платени експерти, че тези от върховете на агроминистерството, които са им дали тези заплати, дори не отчитат факта колко унизително малки са възнагражденията на експертите из страната, назначавани в земеделските служби на вечно изоставащите селски райони - с щатове от 400-500 лева. Тук изобщо не коментираме унизителните възнаграждения на селекционерите в системата на Селскостопанска академия.
Ще попитате защо обсъждаме тези диспропорции – основно заради така очакваното 10-процентно увеличение на заплатите в държавната администрация, което трябваше да тръгне от началото на годината. Да, вярно, че държавната администрация стоеше цели 10 години без актуализиране на заплатите, но през това време ни бяха обещавани толкова смели структурни реформи чрез съкращения, които да направят системата работеща, че дори не успяхме да попитаме защо останаха само на книга.
По този повод Синор.БГ зададе няколко основни въпроса на министерството на земеделието, които поне отчасти да осветлят картината за това кой каква заплата получава и дали има диспропорции в оценяването. До този момент обаче отговори не сме получили.
От неофициални източници разбираме, че от февруари 10-процентното увеличение на заплатите за първите два месеца от годината ще бъде изплатени със задна дата. Но как ще бъдат оценявани хората, на калпак ли ще стане увеличението – едва ли някой ще повдигне завесата.
В същото време фермерите все по-настойчиво започват да питат защо в администрацията не срещат кадърни и работоспособни чиновници, с които да намират разумни решения за своите проблеми. И защо през последните години от това министерство не е излязъл нито един перфектен нормативен документ, който да отразява правилно същността на дейността им. За справка ще припомним близо 5-годишната сага около създаването на Кодекса на земята, за който бяха изхарчени дори държавни пари за външни фирми, които би трябвало да си разбират от работата. Така се стигна до последния вариант на закон, който „извади от обувките“ всички браншови организации от земеделието. В резултат на което земеделците са решени този път те да бъдат основното ядро на бъдещото създаване на закон за земята, вместо да разчитат на марионетната администрация.
Производителите от сектор „Плодове и зеленчуци“ също са на ръба на протеста заради безконечните схеми за източване на европейски и български средства, извършвани не без участието на високоплатените чиновници.
В същото време от следващата година се готви ново 10-процентно вдигане на чиновническите заплати, защото колкото по-непрозрачно се формират възнагражденията в министерствата, толкова по-успешно се развива бюрократщината. Градена на принципа, че на гърба на бизнеса и данъкоплатеца и сто тояги са малко!