Процедурите за достъп на земеделските стопани до водите от река Дунав и общинските язовири ще бъдат улеснени чрез координация между институциите, въвеждане на ясни срокове и служебен обмен на информация. Това е залегнало в Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за водите. Той е входиран от правителството в парламента на 21 ноември.
Чрез измененията на закона се създава облекчен режим за водовземане от язовири - общинска собственост, и уведомителен режим при водовземане от р. Дунав за нуждите на напояването.
В Закона за водите се добавя чл. 41а, който гласи:
„Чл. 41а (1) Земеделските стопани имат право на водовземане от язовири - публична общинска собственост, с цел напояване след издадено разрешително от кмета на общината след решение на общинския съвет.
(2) Условията и редът за използване на водите и водните обекти по ал. 1 се определят в наредба, приета от общинския съвет, в съответствие с приоритетите по чл. 50, ал. 4, издадените разрешителни за водовземане и ползване на водните обекти и по начин, който гарантира опазването на живота и здравето на населението, на околната среда и на експлоатационната годност и конструктивната цялост на язовирната стена и съоръженията към нея.
(3) Разрешително по ал. 1 се издава при спазване на изискванията на глава четвърта от Закона за водите.
(4) Контролът по спазване на изискванията на наредбата по ал. 2 се осъществява от кмета на общината.“
Относно процедурите по издаване на разрешителни в чл. 58, ал. 1 е записано: „Разрешително не се изисква, а е необходимо само 30-дневно предварително писмено уведомяване на басейновата дирекция, за извършване на следните дейности...“ е вписана нова точка 10, в която пише „водовземане от река Дунав за напояване от регистрирани земеделски стопани“. В тези случаи се представя уведомление със следните документи и информация: „1. справка, генерирана от регистъра на земеделските стопани, издадена от Областна дирекция „Земеделие“; 2. напоявани площи (размер, право на собственост или ползване); 3. обосновка за необходимите водни количества по норми за водопотребление по чл. 117а, ал. 2; 4. документ, удостоверяващ съгласието на собственика на съоръженията – при ползване на съществуващи съоръжения; 5. схема на пътя на водата от мястото на водовземане до ползването на водата, включително технически параметри на водовземните съоръжения, помпеното оборудване и място за монтиране на измервателното устройство, изготвена от лица по чл. 2а, ал. 2 от Закона за водите; (6) Водовземане в случаите по ал. 1, т. 10 може да се осъществи само след положителна преценка от директора на басейновата дирекция по документацията и информацията по ал. 5. (7) Директорът на басейновата дирекция в едномесечен срок от подаване на уведомлението извършва преценка на документацията и информацията по ал. 5 и уведомява писмено заявителя за резултата и условията, при които може да се извърши водовземането.
За водовземане от река Дунав с цел напояване ще се дължат такси съгласно чл. 194, ал. 1, т. 1.“.
Когато отпадъчните води не могат да бъдат включени в канализацията, „те могат да се използват за цели в селското стопанство и/или за земеделски цели“: а) напояване; б) аквакултури и животновъдство; в) други“, е записано в проекта.
За издаването на разрешително за водоползване в чл. 60 се изисква „становище от „Напоителни системи“ ЕАД относно невъзможността за включване към напоителната система, в това число срок за включване, когато целта е самостоятелно напояване.“




