От Нацинална Био Асоциация настояват за по-кардинални поправки в Наредба № 7 от 2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. В становището на асоциацията се казва: Приемаме, така направените промени от администрацията на МЗХГ, но за нас те са твърде закъснели и козметични. За да имаме възможност да се „спаси“ поне малка част от неизточения бюждет по мярка 10 „Агроекология и климат“, за да се постигне поне някакъв положителен резултат за обществото предложихме допълване на НИД на Наредба №7/2015г. по отношение на следното :
1. По отношение на предложения § 9: За наше огромно съжаление, през годините сме свидетели, как ДФЗ-РА, постоянно променя методиките си за измерване на земеделските парцели. Пример: Площта на засадени трайни насаждения се измерва по следните начини : Вариант № 1: като за граница се прилага последното дърво от масива плюс ½ от разстоянието на междуредието; Вариант № 2: за граница се смята самото последно дърво; Вариант № 3, който е и най вероятен: всеки експерт от Технически инспекторат си мери така, както си е наумил, без да спазва никакви методики, указания и данни на производителите на GPS апаратите за допускания процент разминаване.
Имено поради гореизложеното, редица коректни бенефициенти стават санкционирани поради непрофесионализма на работещите в ДФЗ-РА или липсваща точна методика. Именно поради многото сигнали до нас от страна на земеделски стопани, ние предлагаме промените в създаването на нов чл.20а (Допуска се изключение в разпоредбите на чл.20, ал.2, когато агроекологичните дейности се прилагат върху едни и същи площи заети с трайни насаждения, за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичния ангажимент, но през текущата година се получи разминаване повече от 10% от заявената площ, спрямо годината на одобрение, тогава: 1. финансовата помощ за текущата година се изчислява на база намалената площ и 2. земеделския стопанин продължава да изпълнява агроекологичния си ангажимент в остатъчния му срок.“ ), който поне да редуцира санкциите към земеделския стопанин, който е добросъвестен. За съжаление сме свидетели на немалко фалити на добросъвестни стопани в резултат на неправилни действия на администрацията.
По отношение на § 10, ние сме последователни и предлагаме по всички направления по агроекологичните мерки 10 „Агроекология и климат“ и 11 „Биологично земеделие“ , да се наложи таван на подпомаганите площи от 50 ха/500 дка, защото именно липсата на този таван източва бюджета на ПРСР от 2007г. до момента. За съжаление от МЗХГ не предприемат нищо по този въпрос.
По отношение на §11, - предлагаме намаление на финансовото подпомагане по направлението за превръщане на обработваеми земи в постоянно затревени площи. За нас това е едно от направленията, от които се източва бюджета на мярката. Редица стопани целенасочено арендуваха негодни за ползване площи на ниска рента (мочурища, глини, солници, площи които естествено се наводняват), като в последствие без да извършват никаква дейност по тях, просто ги заявяват по визираното направление.
По отношение на § 12, - предлагаме ДФЗ-РА, да извърши писмено уведомяване до 31 юли на следващата година към бенефициентите с извършени и/или неизвършени плащания по тях. Предложения от нас срок е реално 1 месец след крайния срок, в който се извършват плащанията базирани на площ. В момента такъв срок няма и ДФЗ-РА се подиграва със земеделските стопани, като им изпраща писма за по 3-4 години назад, което според нас е недопустимо за една правова и цивилизована държава.
По отношение на §13, §14, §15 – Предлагаме Министъра на земеделието, храните и горите служебно да гарантира бюджет за земеделски стопанства, които прилагат агроекологични дейности по мярка 10 „Агроекология и климат“, като същевременно стопанствата са изцяло биологични по реда на Регламент ЕО № 834/2009г., и са в приоритетния сектор „Плодове и зеленчуци“.
И последно за Кампания 2019 и следващите, да не се издава заповед за прием по агроекологични дейностти по чл. 3, т.2 и т.3 и чл.36,ал.1,т.1 от настоящата наредба“