След като депутати започнаха да се надпреварват да хвалят земеделския министър Георги Тахов за това „колко точен като часовник“ бил при отварянето на приемите за интервенциите от Стратегическия план, разписани с индикативния график за 2025 година, решихме да проверим твърденията им. Потърсихме мнението на експерти от браншовите организации, чиито становища обаче силно се разминават с тези на политиците. Особено по една от интервенциите, които силно засягат бизнеса и чийто прием се очакваше да започне през септември и да продължи два месеца до края на октомври.
Става въпрос за интервенцията II Г.1.1 за „Инвестиции в земеделски стопанства, насочени към опазване на компонентите на околната среда“, която обединява старите мерки от ПРСР „Агроекология и климат“ и биофермерство.
Броят на администрацията не е намален
За да бъде отворен прозорецът за този прием обаче, агроведомството трябваше да подготви методика за кандидатстване и критерии за оценка на проектите, а това отнема поне месец и половина технологично време. Първо, защото тепърва трябва да бъдат назначенит работни групи, на чиито членове се плаща допълнително, за да създадат нормативите. А такива групи още няма. Дори утре те да бъдат одобрени, работата по проекта на методика отнема време. А след това задължително документът трябва да мине и през Комитета по на наблюдение на Стратегическия план, където думата имат и представителите на браншовите организации. Имаше някакви слухове, че подобно заседание на мониторинговия комитет ще се проведе през юли, но очевидно отпускарският сезон е блокирал работата във ведомството. Но засега няма индикации дори за сформиране на работните групи.
Ще припомним, че бюджетът за тазгодишния прием по тази интервенция е в размер на 65 млн. евро, или близо 130 млн. лева. С това подпомагане ще се субсидират проекти в следните три области:
* в биологогичното производство – за създаване на трайни насаждения или разсадници или за изграждане, ремонт и обновяване на животновъди биологични стопанства;
* инвестиции в софтуер и хардуер за прилагане на технологиите за прецизно или цифрово земеделие;
* размножаване и подържане на генофонда – реконструкция на животновъдни обекти за местни автохтонни породи
* инвестиции за производство на енергия от възобновяеми източници за задоволяване на потребностите на самите стопанства;
* инвестиции, насочени към завишаване на изискванията за хуманно отношение към животните и повишаване на биосигурността.
Работата по този тип методики отнема поне месец и половина време, а често в първоначалния си вид се случва те да са създадени така, че да откаже болшинството от фермерите от кандидатстване. С идеята парите да се пренасочат към точно определени фирми, отговарящи на критериите.Това беше и една от причините един от предишните зам. министри на земеделието да бъде отстранен от поста си, тъй като текстове от методиката към друг документ бяха създадени за избран кръг кандидати и изключваха мнозинството.
Зададохме въпроси към МЗХ по темата с приема за агроекология и климат. Защото е важно интервенциите, които са от значение за повечето родни животновъди и биофермери, да се провеждат лесно, без административни тежести. А приемите да се откриват със закъснение. Защото е хубаво МЗХ и фонд „Земеделие“ да продължат като по часовник изпълнението на индикативния график и защото приемите по Стратегическия план в предишните две години и без това тотално закъсняха.
Екатерина Стоилова