Начало » Новини » Коментари
23.04.2018 г.

Четири от десет продукта се продават по-скъпо в България, отколкото в търговските вериги на Западна Европа

След третата проверка в търговските вериги
Четири от десет продукта се продават по-скъпо в България, отколкото в търговските вериги на Западна Европа

sinor

Третата внезапна проверка за двойния стандарт при храните, направена от Българската агенция по безопасността на храните в търговските вериги на Източна и Западна Европа в периода от февруари до края на април 2018 г., за пореден път показа стряскащи резултати по отношение на разминаванията в качество, съдържание и цени на едни и същи марки продукти, продавани в старите и новоприетите членки на ЕС. Данните от проверката бяха обявени от министъра на земеделието Румен Порожанов в интервю за БиТиВи тази сутрин.

Този път проверките бяха направени върху 53 еднакви хранителни продукта, иззети по едно и също време от три търговски вериги в България, Германия, Австрия, Италия и Чехия.

Анализът показал, че от 53-те проверени продукта, при 22, или 42% от изследваните, има огромни разлики в цените. Така всеки четвърти от десет продукта струва на българина повече, независимо от факта, че родните заплати са в пъти под тези на европейските потребители. Като се добави и фактът, че ДДС-то върху храните у нас е доста по-високо от редица други европейски държави, то основните храни се оказват направо„солени“ за средния българин. Причина за това е странното ценообразуване, прилагано от едни и същи европейски вериги по отношение на тези продукти, призна министърът. И обеща последващи проверки по повод тези разминавания.   

Най-фрапантен пример на разлики в ценообразуването беше даден с вид паста, продавана в Италия и България, която у нас струва със 150% над европейската, което според експертите се отдавало на факта, че тя се счита за луксозен продукт. Марка германски вурсчета пък в българските вериги се продават с 47% по-скъпо от тези в Германия. Същото се отнася за сок от ябълки, където нашенският потребител плаща с 57% повече, или вид чай – с 83% по-скъп от този в западноевропейската верига.

Големият въпрос е защо европейските компании продължават да третират потребителите от новоприетите държави в ЕС за втора ръка хора, като прилагат коренно различни стандарти по отношение на отделните пазари. Примерите са десетки - освен по-ниско съдържание на какао в шоколадите анализите показали и „пестене“ по отношение на маслеността в млечните продукти или в съдържанието на плодов сок в напитките за източноевропейците. Проверката на плодови сокове показала, че докато в България в опаковката има едва 5% портокалов сок, в Италия същата марка е с 12-процентово плодово съдържание.

Сериозни разминавания има и при качеството на моцарелата, детските храни и други продукти. И всичко това се виждало от етикетите на храните, продавани във веригите на Запад и Изток.

Независимо от факта, че при останалите над 50 процента от проверените продукти цените на стоките били под тези в европейските магазини, експертите се убеждават в полюсния модел на пазарно позициониране, установено на различните пазари. За първи път при тези проверки се наблюдава и нова тенденция - на разминаване в качеството на продуктите, продавани в България и Румъния, с тези в Чехия например. Анализите показали, че в Чехия, Полша и Унгария съдържанието на основните съставки на продуктите са по-високи от тези, които се предлагат в нашите две държави.

На този етап европейският комисар по правосъдие, правата на потребителите и равенство на половете Вера Юрова е обещала законодателни поправки в три регламента, така че държавите членки сами да определят санкциите при подобни нелоялни практики. И понеже липсва определение за „значителността на разликите“ при определяне на цените, въз основа на които отделните държави членки да направят вътрешните си регулации в защита на потребителите, то явно те ще трябва да изчакат по отношение на конкретните мерки срещу двойния стандарт, обясни министър Порожанов.

Четири от десет продукта се продават по-скъпо в България, отколкото в търговските вериги на Западна Европа
25332
 

Последни материали
Виж
Заради слабата слънчогледова реколта и сдържаните продажби от фермерите
Износът на високоолеиново слънчогледово масло от Украйна е на 7-годишно дъно
Спадът в средния надой натисна производството на мляко през януари
Млечните ферми в САЩ са намалели с 5 на сто през миналата година
Унгарското правителство търси споразумение с веригите за ограничаване на цените на храните
Работи се по 28 нови противоградни площадки
Тахов: С 2 милиона и половина декара могат да се увеличат напяваните площи в страната
Чили кон карне
В Гърция тръгват проекти за 135 милиона евро за преработка на селскостопански продукти
Свързани материали
Виж
Консултативни съвети
Удвоената помощ от 62 хил. евро за стопанство ще чака одобрение от Еврокомисията
Евродирективата влиза в сила от 2022 г.
Второ изследване доказва наличието на двоен стандарт при храните
Има нов бюджет за проверки от потребителските организации
Проверките на ЕК за двойния стандарт при храните отново показват отклонения
Председателят на Комисията за защита на потребителите предлага
Данните от проучването за двоен стандарт при храни да доказват нелоялна търговска практика
България приветства обща регулация в общността по проблема
При двоен стандарт в качеството на храните потребителите в ЕС не са равнопоставени
Последна сесия преди изборите
Европарламентът гласува доклад за двойния стандарт на храните
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини