Третата внезапна проверка за двойния стандарт при храните, направена от Българската агенция по безопасността на храните в търговските вериги на Източна и Западна Европа в периода от февруари до края на април 2018 г., за пореден път показа стряскащи резултати по отношение на разминаванията в качество, съдържание и цени на едни и същи марки продукти, продавани в старите и новоприетите членки на ЕС. Данните от проверката бяха обявени от министъра на земеделието Румен Порожанов в интервю за БиТиВи тази сутрин.
Този път проверките бяха направени върху 53 еднакви хранителни продукта, иззети по едно и също време от три търговски вериги в България, Германия, Австрия, Италия и Чехия.
Анализът показал, че от 53-те проверени продукта, при 22, или 42% от изследваните, има огромни разлики в цените. Така всеки четвърти от десет продукта струва на българина повече, независимо от факта, че родните заплати са в пъти под тези на европейските потребители. Като се добави и фактът, че ДДС-то върху храните у нас е доста по-високо от редица други европейски държави, то основните храни се оказват направо„солени“ за средния българин. Причина за това е странното ценообразуване, прилагано от едни и същи европейски вериги по отношение на тези продукти, призна министърът. И обеща последващи проверки по повод тези разминавания.
Най-фрапантен пример на разлики в ценообразуването беше даден с вид паста, продавана в Италия и България, която у нас струва със 150% над европейската, което според експертите се отдавало на факта, че тя се счита за луксозен продукт. Марка германски вурсчета пък в българските вериги се продават с 47% по-скъпо от тези в Германия. Същото се отнася за сок от ябълки, където нашенският потребител плаща с 57% повече, или вид чай – с 83% по-скъп от този в западноевропейската верига.
Големият въпрос е защо европейските компании продължават да третират потребителите от новоприетите държави в ЕС за втора ръка хора, като прилагат коренно различни стандарти по отношение на отделните пазари. Примерите са десетки - освен по-ниско съдържание на какао в шоколадите анализите показали и „пестене“ по отношение на маслеността в млечните продукти или в съдържанието на плодов сок в напитките за източноевропейците. Проверката на плодови сокове показала, че докато в България в опаковката има едва 5% портокалов сок, в Италия същата марка е с 12-процентово плодово съдържание.
Сериозни разминавания има и при качеството на моцарелата, детските храни и други продукти. И всичко това се виждало от етикетите на храните, продавани във веригите на Запад и Изток.
Независимо от факта, че при останалите над 50 процента от проверените продукти цените на стоките били под тези в европейските магазини, експертите се убеждават в полюсния модел на пазарно позициониране, установено на различните пазари. За първи път при тези проверки се наблюдава и нова тенденция - на разминаване в качеството на продуктите, продавани в България и Румъния, с тези в Чехия например. Анализите показали, че в Чехия, Полша и Унгария съдържанието на основните съставки на продуктите са по-високи от тези, които се предлагат в нашите две държави.
На този етап европейският комисар по правосъдие, правата на потребителите и равенство на половете Вера Юрова е обещала законодателни поправки в три регламента, така че държавите членки сами да определят санкциите при подобни нелоялни практики. И понеже липсва определение за „значителността на разликите“ при определяне на цените, въз основа на които отделните държави членки да направят вътрешните си регулации в защита на потребителите, то явно те ще трябва да изчакат по отношение на конкретните мерки срещу двойния стандарт, обясни министър Порожанов.