Последните изследвания на Европейската комисия (ЕК) за качеството на хранителни продукти в различните държави от Европейския съюз още веднъж показват различия в съставките на едни и същи стоки, продавани в европейските страни. Само преди ден ЕК публикува доклад с резултатите от втората част от сравняването на храните, подготвен със Съвместния изследователски център (СИЦ), който беше финансиран с 5 млн. евро.
Ще припомним, че преди 4 години под натиска на Чехия, Полша и Унгария бяха изнесени скандални данни за огромните разлики в качеството на едни и същи продукти, предлагани в Западна и Източна Европа. Примерно в съдържанието на какаото в шоколада или масленото съдържание в млечните продукти. Анализи за двойния стандарт при храните направи и Българската агенция за безопасност на храните, които също доказаха разминавания.
Проверките за двойния стандарт при храните, проведени от БАБХ
Вчера от Европейската комисия припомниха, че първото проучване, публикувано през 2019 г., беше съсредоточено върху разликите в състава на хранителните продукти. И тези анализи доказаха различия при около една трета от изпитваните продукти, които обаче не са отразени върху етикетите, а са доказани при анализа на продуктите.
Целта на втората част от проучването е била да се установи дали тези разлики в състава могат да бъдат доловени от човешките сетива.
И тези констатации повтарят резултатите от първото проучване, а именно, че „разликите в хранителните продукти не следват географски модел”. Но пък представените изследвания показали сетивни разлики там, където съществуват големи разминавания в състава на продуктите. В 10 от 20-те изследвани продукта са установени вкусови разлики - например в съдържанието на захар в зърнените закуски, влияещи върху общата сладост на продукта. Обратното, когато разликите в състава са малки, експертите не са могли да ги усетят – като например малки вариации в съдържанието на мазнини в картофения чипс.
Проучването е проведено като пилотен проект за тестване на 20 продукта, които са показали разлики в състава в първата част на проучването. Проби от всеки продукт бяха закупени в 5 - 10 различни държави членки. Тъй като изпитващите са специално обучени за такива изследвания, е вероятно обикновеният потребител да не улавя непременно същите разлики. Дали разликите могат да бъдат установени от експертите, зависи не само от това дали различията в състава са големи или малки, но и от видовете използвани съставки - може да се открие разлика между различните синтетични подсладители в оранжадата, докато различните естествени подсладители в газираните безалкохолни напитки не са били открити. В същото време следва да се отбележи, че потребителите не основават решението си да закупят даден продукт изключително на сетивното преживяване, а могат да бъдат повлияни и от други елементи, като например разходи.
От Еврокомисията припомнят и законодателните инициативи, които бяха предприети за преодоляване на тези диспропорции.
Най-важното е, че през април 2018 г. като част от Новия търговски механизъм за потребителите ЕК предложи да се измени Директивата за нелоялните търговски практики, за да се изясни кога разликите в качеството на продуктите са заблуждаваща практика. И тези промени ще се прилагат в целия ЕС от 28 май 2022 г., съобщиха още от пресцентъра на ЕК.