Днес Европейската комисия публикува резултатите от общоевропейската кампания за тестване на хранителните продукти от една и съща марка, продавани в Западна и Източна Европа. Анализирани са почти 1 400 храни в 19 държави от ЕС, като при 9% от сравнените продукти стоките са се различавали по състав, въпреки че лицевата страна на опаковката им била една и съща. Други 22% от храните са с различен състав, но със сходна лицева страна на опаковката, съобщиха от българското представителство на ЕК.
В проучването участваха България, Германия, Гърция, Дания, Естония, Испания, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Малта, Нидерландия, Полша, Словакия, Словения, Унгария, Франция, Хърватия и Чехия.
Въз основа на новата разработена методика националните компетентни органи ще могат да анализират всеки отделен случай, за да определят дали има наличие на заблуждаващи практики, които са забранени съгласно законодателството на ЕС за защита на потребителите, се посочва в прессъобщението.
Тибор Наврачич, комисар по въпросите на образованието, културата, младежта и спорта, отговарящ за Съвместния изследователски център, е изразил радостта си, че „не бяха открити доказателства за разделение Изток – Запад по отношение на състава на марковите хранителни продукти“. В същото време той е изразил притеснение от факта, че една трета от тестваните продукти "се продават под еднаква или сходна марка, но имат различен състав".
В рамките на проучването са анализирани 1 380 проби от 128 различни хранителни продукта от 19 държави от ЕС. Извадката обаче не е представителна за голямото разнообразие от хранителни продукти на пазара на ЕС.
В проучването е установено, че в повечето случаи съставът е отговарял на начина на представяне на продуктите:
23% от продуктите са били с еднаква лицева страна на опаковката и еднакво съдържание, а при 27% от продуктите разликите в състава им в различните страни от ЕС са били съпроводени от различна лицева страна на опаковката.
9% от продуктите, представени като еднакви в целия ЕС, са имали различен състав: те са имали еднаква лицева страна на опаковката, но различен състав.
Други 22% от продуктите, представени по сходен начин, са имали различен състав - те са имали сходна лицева страна на опаковката, но различен състав.
При използването на еднаква или сходна опаковка на продукти с различен състав не се наблюдават географски тенденции. Освен това разликите в състава, открити в тестваните продукти, не означават непременно разлики в качеството.
Днес Европейската комисия е обявила нова покана за представяне на предложения за тестване на продуктите, като за целта е заделен бюджет от 1,26 млн. евро. Целта е да се укрепи капацитетът на потребителските организации да тестват продукти и идентифицират потенциално заблуждаващи практики. Крайният срок за участие е 6 ноември 2019 г.
Съгласно законодателството на ЕС предлагането на стока като идентична на стока, предлагана на пазара в други държави членки, при положение че тази стока се различава значително по отношение на състава и характеристиките си, без за това да има основателни и обективни причини, може да представлява нелоялна и незаконна заблуда на потребителите.
Тестването се извърши по хармонизирана методика, разработена от Съвместния изследователски център в сътрудничество с държавите от ЕС. Тя дава възможност за съпоставимо вземане на проби, тестване и интерпретиране на данните в целия Съюз. Всички държави членки бяха поканени да съберат информация за състава на избраните хранителни продукти, предлагани на техните пазари.
Деветнайсет държави изпратиха информация за 113 маркови продукта и 15 продукта с търговска марка на разпространителя. Като първа стъпка, този анализ се основава на информация от етикетите на продуктите и на външния вид на лицевата страна на опаковките.
Публикуваният днес доклад ще предостави по-добра основа за обсъждане на разликите в качеството в ЕС. Същевременно са необходими по-нататъшни стъпки за подобряване на представителността на анализа и за по-добро разбиране на връзката между състав и качество.