Още на 5 октомври ръководството на Асоциацията на консултантите по европейски програми е депозирало писмо до министъра на земеделието Десислава Танева и нейния заместник Васил Грудев със съмнения за опорочаване на двумесечния прием на общински проекти, който приключи на 3 октомври, съобщиха от асоциацията. В писмото си консултантите наблягат на липсата на прозрачност и навременна информираност, което поставя отделните общини в неконкурентни условия при кандидатстванетоо.
Подозренията се породили още преди приема, когато на общините били дадени само две седмици да се ориентират в условията за кандидатстване по подмярка 7,2 за подобряване на малката инфраструктура в селата.
Консултантите припомнят, че наредбата за този прием беше обнародвана едва 7 дни преди началото на приема на проекти, стартирал на 25 юли т.г.
С голямо закъснение бяха публикувани и списъците на общините, чието качество на питейната вода е лошо и които биха могли да кандидатстват с проекти за водоснабдителната мрежа, се посочва в писмото на консултантите.
На самата страница на министерството липсва информация и за точната дата на публикуване на тези списъци, което лишава недоволните да се жалват по съдебен ред от липсата на навременно осведомяване.
Само месец преди крайния срок на приема министерството излезе и с друга важна промяна в наредбата, която обаче е твърде закъсняла, посочват експертите. Според нея общините могат с прединвестиционно проучване да докажат допустимостта си за кандидатстване за ремонт на водопроводите. Късното обнародване на промяната обаче ще остави извън финансиране голяма част от общините, се посочва в писмото.
Държавата не е спазила и друг срок, разписан от нормативите, според които 10 дни преди началото на приема фонд „Земеделие“ трябва да публикува на страницата си въпроси и отговори по условията за кандидатстване. Ключов въпрос в това отношение е този с признаването на ДДС като допустим или недопустим разход по наредбата.
Консултантите определят като абсолютно недопустимо преди 3 октомври отговорът на министерството на земеделието да бъде, че се очаква тълкуване на този въпрос от Министерството на финансите.
Принципът на прозрачност е опорочен според консултантите и заради непубликуването на списъците с референтните цени, въз основа на които общините ще изчисляват допустимостта на разходите си.
Друго необсновано според експертите решение е и това държавата да изисква от общините финансови анализи за всички проекти над 50 хиляди евро, независимо дали генерират приходи или не. От асоциацията припомнят, че по никоя друга от оперативните програми не се поставя подобно изискване и това само натоварва допълнително общините. Задължителните приложения при изработването на финансовите анализи са преписани дословно от еврорегламентите и са в евро вместо в лева, каквито са изисквания.
Според консултантите посочините слабости компрометират голяма част от общинските проекти още преди самото кандидатстване, което би довело до отпадането им, не по вина на общините.
Затова от асоциацията настояват министерството на земеделието да даде срокове за отстраняване на евентуални пропуски, допуснати поради изложението проблеми.