Начало » Новини » Страната

Лесно ли е да се различи истинският оцет от синтетичната имитация

Синор.БГ / 10.09.2016 г.

sinor.bg

Според актуалната статистика през 2015 година продажбите на оцетните заместители в България расте значително, като фалшификатите вече надхвърлят броя на истинския оцет. Данните сочат, че съотношението на синтетичните продукти спрямо натуралния оцет е 56% към 44%. Това се обяснява с по-ниските цени на имитиращите продукти (средно с 26% по данни на НСИ), което обаче не е единственият фактор, влияещ върху потребителите, съобщиха от Асоциацията Активни потребители.

Освен цената силна заблуда за клиента се оказва и неточната информация за съдържанието на продукта. До 2014 година беше много трудно да се направи разлика между натурален и синтетичен оцет, защото и двата вида използваха името оцет и само малък брой взискателни потребители можеха да ги различават.

Тогава бяха приети законодателни изменения, които да позволят по-ясното разграничаване на натурален и синтетичен оцет (заместител). Проучването на Активни потребители търси отговор на въпроса, дали направеното е достатъчно.

В проучването са анализирани етикетите на 25 синтетични заместители на оцет,  купени от супермаркети в София и Пловдив по три показателя:

- съдържа ли етикетът изображения на плодове, зеленчуци, салати и т.н.

- съдържа ли етикетът информация/препоръка за консервиране

- съдържа ли етикетът друга графична или съдържателна информация, която може да подведе потребителя

Основни констатации от изследването

1. Използване на подвеждащи изображения на етикетите:

- изображения на плодове, навяващи асоциацията, че продуктът е произведен от плодова суровина - в 2 продукта;

- изображение на дете, което намеква, че продуктът е за деца - в 1 продукт;

- снимка на туршия - снимката на туршия ясно намеква, че продуктът е подходящ за консервиране - в 2 продукта.

2. Препоръка за консервиране.

Само 4 от 25 продукта не съдържат препоръка за консервиране на етикетите си. Всички останали по един или друг начин ясно заявяват, че съответният продукт е подходящ за консервиране.

3. Подвеждащи надписи.

- различни по цвят и големина шрифтове

При два продукта се наблюдава акцентиране върху думите "винен" и "ябълков" чрез използване на по-големина шрифт и по ярък цвят. Така потребителят може да остане с впечатлението, че това е винен или ябълков оцет, а не заместител.

- неправилно изписване на оцетната киселина.

Синтетичната оцетна киселина "Е260 - оцетна киселина" може да се изписва на етикета със своя Е номер и наименование заедно или поотделно. Всякакви добавки към наименованието като "хранителна" или "за хранителни цели" нямат място в съдържанието. Такива добавки установихме в два от продуктите.

- графични трикове.

При един продукт се наблюдава изписване на думата „Оцетен“ с намаляващи букви и "заместител" с дребен шрифт. Така се постига лесна четимост на първите букви О-Ц-Е-Т и по трудно различим остатъка от надписа "Оцетен заместител", което лесно може да заблуди че това е оцет, а не заместител.

Нашите препоръки:

Не е нужно да се предприемат законодателни изменения за всяко отделно предизвикателство на пазара. Ясно е, че много от приетите законови норми не решават проблемите, а само предизвикват измислянето нови форми на заобикаляне. Нужни са повсеместни усилия от множество институции с фукус не само върху отделни видове продукти, а върху всички продуктови групи, в които се предлагат имитации (оцет, млечни продукти, майонеза, мед и др.). Например:

Търговските вериги да предлагат на отделни, ясно обозначени щандове имитиращите продукти.

•  Ощетените производители да сезират КЗК за нелоялна конкуренция

•  БАБХ да провежда регулярни тестове с участието на заинтересовани страни (напр. производители, потребители и журналисти). Те трябва да се фокусират, върху търговската мрежа (вкл. хотели, ресторанти, ученически столове и детски градини), а не върху проверки в производствените предприятия.

Министерството на икономиката (провежда политиката за защита на потребителите в България) да изготви и финансира програма за независими тестове на продукти

Министерството на земеделието да приеме Наредба за условията, реда и координацията на контрола на производството, етикетирането и предлагането на оцета се извършват при контрола на оцет.

•    Да се намали ДДС за основни храни.

Лесно ли е да се различи истинският оцет от синтетичната имитация
13763
 

Последни материали
Виж
Допълнение на Постановление 44
С нови 21 ракетни площадки ще се попълнят „дупките“, откъдето падат градушки
По време на почивка
Земеделската комисия в парламента прие проектобюджета за 2026 г. за 10 минути
Фермерите от област Благоевград могат да подават заявления за оценка на щети от проливните дъждове до 12 декември
Фермерите предпочитат дълосрочна аренда
Полша подговя удължаване на забраната за продажба на държавна земя
На 11 и 12 декември
ОСП след 2027 г. и пазарът на мляко сред темите на Съвета на аграрните министри
Съвети
Стратификация на семената – как, кога и за кои култури да се прилага?
Свързани материали
Виж
Настоява за опростяване на процедурите и още подпомагане за малките стопани
Биопроизводител на орехи успява да получи дори оцет от тях
Ябълковият оцет е полезен за растенията в градината
Приготвяне на домашен оцет от ябълки
Принципът на обратното поливане
Начини да защитим растенията от засушаване
Ябълковият оцет – евтино и универсално средство за градината
Био градина
Оцет срещу болести, вредители и бурени в градината
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
АВТОРИ |  РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини