Начало » Новини » Страната
10.09.2016 г.

Лесно ли е да се различи истинският оцет от синтетичната имитация

Лесно ли е да се различи истинският оцет от синтетичната имитация

sinor.bg

Според актуалната статистика през 2015 година продажбите на оцетните заместители в България расте значително, като фалшификатите вече надхвърлят броя на истинския оцет. Данните сочат, че съотношението на синтетичните продукти спрямо натуралния оцет е 56% към 44%. Това се обяснява с по-ниските цени на имитиращите продукти (средно с 26% по данни на НСИ), което обаче не е единственият фактор, влияещ върху потребителите, съобщиха от Асоциацията Активни потребители.

Освен цената силна заблуда за клиента се оказва и неточната информация за съдържанието на продукта. До 2014 година беше много трудно да се направи разлика между натурален и синтетичен оцет, защото и двата вида използваха името оцет и само малък брой взискателни потребители можеха да ги различават.

Тогава бяха приети законодателни изменения, които да позволят по-ясното разграничаване на натурален и синтетичен оцет (заместител). Проучването на Активни потребители търси отговор на въпроса, дали направеното е достатъчно.

В проучването са анализирани етикетите на 25 синтетични заместители на оцет,  купени от супермаркети в София и Пловдив по три показателя:

- съдържа ли етикетът изображения на плодове, зеленчуци, салати и т.н.

- съдържа ли етикетът информация/препоръка за консервиране

- съдържа ли етикетът друга графична или съдържателна информация, която може да подведе потребителя

Основни констатации от изследването

1. Използване на подвеждащи изображения на етикетите:

- изображения на плодове, навяващи асоциацията, че продуктът е произведен от плодова суровина - в 2 продукта;

- изображение на дете, което намеква, че продуктът е за деца - в 1 продукт;

- снимка на туршия - снимката на туршия ясно намеква, че продуктът е подходящ за консервиране - в 2 продукта.

2. Препоръка за консервиране.

Само 4 от 25 продукта не съдържат препоръка за консервиране на етикетите си. Всички останали по един или друг начин ясно заявяват, че съответният продукт е подходящ за консервиране.

3. Подвеждащи надписи.

- различни по цвят и големина шрифтове

При два продукта се наблюдава акцентиране върху думите "винен" и "ябълков" чрез използване на по-големина шрифт и по ярък цвят. Така потребителят може да остане с впечатлението, че това е винен или ябълков оцет, а не заместител.

- неправилно изписване на оцетната киселина.

Синтетичната оцетна киселина "Е260 - оцетна киселина" може да се изписва на етикета със своя Е номер и наименование заедно или поотделно. Всякакви добавки към наименованието като "хранителна" или "за хранителни цели" нямат място в съдържанието. Такива добавки установихме в два от продуктите.

- графични трикове.

При един продукт се наблюдава изписване на думата „Оцетен“ с намаляващи букви и "заместител" с дребен шрифт. Така се постига лесна четимост на първите букви О-Ц-Е-Т и по трудно различим остатъка от надписа "Оцетен заместител", което лесно може да заблуди че това е оцет, а не заместител.

Нашите препоръки:

Не е нужно да се предприемат законодателни изменения за всяко отделно предизвикателство на пазара. Ясно е, че много от приетите законови норми не решават проблемите, а само предизвикват измислянето нови форми на заобикаляне. Нужни са повсеместни усилия от множество институции с фукус не само върху отделни видове продукти, а върху всички продуктови групи, в които се предлагат имитации (оцет, млечни продукти, майонеза, мед и др.). Например:

Търговските вериги да предлагат на отделни, ясно обозначени щандове имитиращите продукти.

•  Ощетените производители да сезират КЗК за нелоялна конкуренция

•  БАБХ да провежда регулярни тестове с участието на заинтересовани страни (напр. производители, потребители и журналисти). Те трябва да се фокусират, върху търговската мрежа (вкл. хотели, ресторанти, ученически столове и детски градини), а не върху проверки в производствените предприятия.

Министерството на икономиката (провежда политиката за защита на потребителите в България) да изготви и финансира програма за независими тестове на продукти

Министерството на земеделието да приеме Наредба за условията, реда и координацията на контрола на производството, етикетирането и предлагането на оцета се извършват при контрола на оцет.

•    Да се намали ДДС за основни храни.

Лесно ли е да се различи истинският оцет от синтетичната имитация
7775

Последни материали
Виж
С поредната мярка за стабилизиране на цените на вътрешния пазар
Русия вдига митото за износа на слънчоглед и въвежда плаваща ставка при олиото
В основата на повишението на цените са растителните масла
Храните в света поскъпват за десети пореден месец
Общо 1200 румънски агнета трябвало да бъдат прехвърлени в Турция
Осъдиха бивши служители на ОДБХ в Пловдив за подготвяна контрабанда
На бракониер на рапани се наложи да ги върне обратно във водата
Предотвратиха продажба без документи на сребриста каракуда във Варненско
ЮЗДП получава над два и половина милиона лева по 2 от подмерките
По мярката за жизнеспособност на горите са договорени 39 милиона лева
Обзор на Софийска стокова борса АД за периода 6-9 април 2021 година
Няма оферти за продажба на зърно и слънчоглед на борсата
Свързани материали
Виж
Био градина
Оцет срещу болести, вредители и бурени в градината
Полезно за биопроизводители
Оцетът и солта заместват напълно хербицидите в борбата с плевелите
Изтеглени са над 8 хиляди бутилки фалшив оцет от пазара
Тръгват проверки за фалшив оцет
Изложения
Български биооцет спечели награда за иновативен продукт в Китай
Контрол
Бракувани са над 8 хиляди литра фалшив оцет
Приятели на SINOR.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
SINOR.bg 2003 - 2021
Essential SSL

Използваме бисквитки (cookies), за да ви осигурим възможно най-добро преживяване в нашия уеб сайт. Чрез използването на нашия уебсайт Вие се съгласявате със запазването на бисквитки във Вашето устройство.

Приемам