По данни за миналата година около 61% от БВП на страната, или това са 74 млрд лева оборот, идват от дейността на микро-, малките и средни предприятия. От тях повече от половината от всички средства са в рамките на малкия бизнес в страната. Това обяви изпълнителният директор на агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия Мариета Захариева по време на икономическия форум днес, който се организира от списание „Business Lady. В рамките на новия програмен период 2014-2020 г. Европейският съюз залага на устойчивото и интелигентно развитие с акцент върху младежкото предприемачество, подпомагане на микро-, малките и средните предприятия в рамките на националните икономики на страните-членки.
Особено внимание се обръща и на инициативите за стартиращ бизнез (старт-ъп), които представляват изключително важен фактор за потенциалното развитие на новите бизнес идеи и икономиката като цяло в България, посочи Захариева.
С цел подпомагане на малкия бизнес през миналата година беше създадена активна мрежа от специалисти, по браншово и териториално (регионално) разпределение, целящи по-доброто информационно обслужване и повишаване ефективността в процеса на подпомагане на бизнеса.
Специалистите от агунцията поддържат контакти и активно участват в организирането и планирането на събития вътре в страната, съвместно с търговско-промишлените палати, браншовите съюзи, камари и асоциации от различните браншове, които са свързани с повишаване информираността, обучения, семинари, панаири и изложения; както и извън страната – участие в международни изложения и панаири, планирането на търговски мисии и пр.
Министерството на икономиката предостави на агенцията 1,4 млн. лв. за организиране и финансиране през първата половина на 2016 г. на 9 колективни участия на български фирми на международни изложби в чужбина и 3 колективни участия на международни изложби в страната.
От тази година започваме да подпомагаме бизнеса за участието на панаири и изложения и в България, каза Мариета Захариева. Досега агенцията финансираше участието на компании само на панаири, изложения и търговски мисии в чужбина. Целта е малките и средните фирми да започнат да се представят първо на събитията у нас, където също идват чуждестранни компании.
По този начин ще придобиват опит и готовност за излизане на външните пазари. Ситуацията до момента показва, че на някои панаири и изложения в чужбина са ходили компании, които нямат капацитет и готовност за износ. Първите събития в България, на които агенцията ще подпомогне участието на малки и средни предприятия са „Стройко“, „Светът на мебелите“ и Webit. Държавата от тази година поема 80% от разходите за наем на изложбена площ и изграждането на щанд, като останалите 20% са самофинансиране от фирмите. Досега покриваше на 100% от разходите.
Отделно ИАНМСП организира и няколко бизнес делегации в момента. Първата е водена от Любен Петров, заместник-министър на икономиката и придружаваща министър Ивайло Московски в Техеран, Иран от 6 до 9 март 2016 г. За участие в делегацията и бизнес форума в Техеран са регистрирани над 50 български предприятия от следните сектори: хранително-вкусова промишленост, информационни и комуникационни технологии, текстил, химия, козметика, фармация, селско стопанство и др.
Друга бизнес делегация, която прави агенцията е съпровождаща министър Божидар Лукарски в гр. Будапеща, Република Унгария, 16-18 март 2016 г. За участие в делегацията и бизнес форума в Будапеща са регистрирани над 10 български предприятия от следните сектори: хранително-вкусова промишленост, вино и алкохолни напитки, металообработване, мебелно производство, енергетика, туризъм и др.